Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP drift vid varmare utetemp?  (läst 3763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
VP drift vid varmare utetemp?
« skrivet: 03 maj 2006, 00:10:47 »
NÃ¥n som har lust att kommentera mina grafer?

Tycker jag har lite för mycket drift på min VP nu när det börjar bli varmare ute om man jämför med era andras loggar..
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2006, 06:40:37 »
Som du ser på VB-in så styr din värmepump efter att hålla returtemepn inom börvärdet +-2.5 grader (default inställning), om du ökar hysteresen så kommer du att få lite färre starter.
Det är dock inte lika "säkert" att ändra styren i IVT som i t.ex. Nibe eller Thermia.
På våren är det dock inga risker med att ändra detta, men se till att återställa värdet till nästa vinter, när tillskott eventuellt kan behövas, det tjänar du på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2006, 07:25:39 »
Jag tycker 15 starter/dygn vid denna årstid är helt OK.

Sen verkar din VP gå ca 15 h/dygn, vill du minska på detta så ska du sänka innetempen till ca 20 ºC, (det går att vänja sig vid det), vrid ner finjusteringen ett par grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2006, 07:51:24 »
Som Richard säger kan du ställa upp hysteresen (till max 8 ºC). Det kommer att minska antalet start/stopp. Tyvärr är inte VV-hysteres ställbar utan ligger fast på 5 ºC. Detta orsakar en hel del extra start/stopp så fort värmebehovet minskar. (Har själv funderingar på att lura styrdatorn att VV-temp ändras långsammare för att på konstgjord väg ändra VV-hysteres)

Jag ligger själv på 10-14 timmars/dygn och 25-30 starter just nu, men det beror till stor del på att källare fortfarande behöver en del värme. Utan källare hade jag inte behövt mycket radiatorvärme.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2006, 10:28:54 »
Ok.
Jag tar o ändrar på hysteresen till 8C (Hade redan gjort detta för någon vecka sedan just pga detta men endast till ~6C).

Sedan har jag inte luftat ett enda element sedan vi flyttade in för 1 år sedan så jag gick över alla radiatorer och märkte att på markvåningen var alla helt Ok men på övervåningen fick jag lov att lufta de flesta.. (Speciellt det första i slingan som fick stå o pysa runt 30 sek innan det började komma vatten!) Något man bör oroa sig för eller bara hålla koll på nu framöver så det inte kommer tillbaka?

Sedan har jag just nu lite för varmt inne som ni kanske ser..
Har just nu Kurva 1 och runt +2 på parallellförskjutningen så jag ska ner o minska förskjutningen idag tänkte jag.

HerrBrun: Vi verkar ju ha samma modell o årsmodell på våra VP..
Hur mycket värmer du källaren nu på våren/sommaren?
Har strypt alla radiatorer i källaren till 4-5 men detta känns ganska onödigt då vi endast är där nere o tvättar. Stänger jag dessa mer så kanske jag får ner antal starter/gångtid också?
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2006, 13:58:51 »
Jag drog nyligen upp min parallell till "kl 3" på ratten för att få värme i källaren. På öv är termostater åtdragna så att de är helt svala vid 22 ºC.
Jag kör kurva 5. Radiatorvatten (VB-retur) ligger typiskt på ca 26 ºC - 34 ºC vid utetemp 10 ºC. Då håller jag 20 ºC i källare.

Det är inte alls säkert att antalet starter kommer att gå ner för att värmebehovet minskar. Med en fast hysteres på 5 ºC på VV så värmer mitt system VV väldigt ofta även utan värmebehov. 5 ºC avsvalning i yttermanteln går väldigt fort. Därav mina funderingar kring att lura styrdatorn att VV-temp är annan genom tex att byta tempgivare till en långsammare (lägre deltaR/deltaT).
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2006, 13:04:48 »
Jag förstår vad du menar med att det blir många VV toppar...

Hursomhelst höjde jag Hysteresen till 8C, sänkte förskjutningen till +0.5 (Det tar väl några dagar innan det börjar märkas) och ströp mina radiatorer i källaren till 2-3 då det kändes mest onödigt att dom stod på.

Så här ser senaste dygnet ut för mig, en klar förbättring tycker jag med mycket mindre gångtider..
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2006, 22:01:10 »
Erhmm.. Jag igen..
Kan nån förklara varför VB IN helt plötsligt ökar 10 C utan att VB UT rör sig??
Har aldrig sett detta förut..
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2006, 22:31:04 »
Höftskott...

Utettempen blev så hög så "sommarstopp" inträdde, då stoppar cirkpumpen. Då kanske värmen sprids utan cirkulation!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2006, 07:59:33 »
Sommardriften "chockade" mig också igår. Plötsligt såg kurvorna inte alls ut som de brukar.
Vad som händer är att växelventil lämnas öppen mot VV-beredare och pumpen stoppas. Då står flödet i princip stilla och det är mest bara värmeledning som gör att VB-temp givare visar helt olika värden (en viss självcirkulation finns väl men det går nog tom baklänges?)

Jag har tre temp-givare på VB-slinga. En före kondensor, en efter kondensor och en efter TS-patron. Vid sommardrift ser jag störa tempskillnader på alla dessa givare utan att pumpen drar någon effekt alls. Skönt att se elmätaren visa 0W Thumbsup
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2006, 08:16:20 »
Har också sett fenomenet. Tror att det är så här: Är utetemperaturen högre än inställd sommardrifttemp. stannar växelventilen i läge VVB. Är utetemperaturen lägre slår den över i radiatorläge efter varmvattenberedning. Jag har sett att det blir betydligt större förluster i det senare fallet pga självcirkulation. Pumpen gör varmvatten oftare när det är kalla nätter. Ett skönhetsfel i konstruktionen tycker jag.

Jag har försökt förhindra det genom att stänga radiatorkretsen men då stannade pumpen pga hög returtemperatur. Självcirkulationen gjorde att givaren på returen indikerade för hög temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP drift vid varmare utetemp?
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2006, 08:26:17 »
Ok. Tack för svaren!

Nu vart jag lugnare  :)
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!