0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har börjat titta på att köpa batteri för att ansluta till Svenska kraftnäts stödtjänster. Så nämndes ordet värmepump och elbilsladdare i detta samband och det väckte mitt intresse.Elbilsladdare. Har ingen ännu så inte känns inte så intressant just nu. Däremot fick jag en funderare på om det är så att de som levererar s.k. smarta elbilsladdare tjänar pengar på att dessa är uppkopplade till stödtjänsterna? Och även att kunden inte får betalt för detta?Värmepumpar. Intressant då jag har ett dussin. Jag har inte sett någon tjänst som riktar sig mot något annat är batteri när det gäller stödtjänster. Jag tänker dock att alla elförbrukare som kan styras bör kunna anslutas. Det handlar väl bara om att förbruka mer eller mindre på kommando. Med ett batteri så blir det att ladda upp eller ladda ut. Med en värmepump skulle det innebära slå på, om av och stäng av om på. Killgissar dock att för att kunna anslutas så måste man styra förbrukningen varje gång man får en signal. Då går ju de flesta värmepumpar bort då dom sällan går eller står still 24/7/365. Annars vore det väldigt intressant. Denna styrning är som jag förstår det oftast bara minuter, max en timme, vilket ju inte är några problem att stänga av en värmepump utan att det blir kallt eller olidligt varmt.Som jag förstår det kan man välja att stödja frekvensen upp, ner eller båda. Då tänker jag att man skulle kunna t.ex. ha en elpatron i en tank och ansluta sig till frekvens ner(FCR-D ner?) och starta elpatronen vid signal. Sedan kan man ju välja många olika sätt att sedan nyttja värmen i tanken. Detta skulle vara väldigt intressant i en fastighet där jag har 250 amp säkringar, om jag minns rätt.Känns väldigt intressant då det åtminstone historiskt sett varit väldigt bra betalt. Kan man dessutom styra befintlig eller billig utrustning såsom elpatron så känns det väldigt intressant. Vad tänker ni?
Kan inte se att man själv kan göra någon inställning om att bara delta vid en viss prisnivå.Man är med eller inte beroende på hur man ställer in Energyhub om jag tolkar det rätt.Vet inte hur det går att styras för dom som är ansluta med checkwatt, man har väl så gott som ingen egen vilja vid styrning via checkwatt och man lånar ut hela batteriet eller hur funkar det där?Via Varberg Energi och Ferroamp så lånar man ”bara” ut straxt under halva batteriet för olika stödjänster.
Checkwatt "äger" hela batteristyrningen i dagsläget, den laddar i/ur kort, men hejvilt under dagen, men marginellt jämfört med att enbart själv ladda billigt, sälja dyrt med, eller utan solceller.Lila grafen i bilden nedan visar effekten till/från batteriet, och grön är batteriladdningen.