Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig standbyeffekt bergvärme  (läst 868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
Rimlig standbyeffekt bergvärme
« skrivet: 17 oktober 2023, 07:23:39 »
Har precis fått igång elenergimätning av min bergvärmepump (Thermia Inverter M) och funderar på den rapporterade momentana effekten. Även när VP sätts i standby-mode så drar den ca 280 W. Är det rimligt mycket eller är min mätare missvisande tro? Mätaren är en Aeotec energy meter gen 5 som mäter med tre strömspolar på respektive fas. Läser av till en Fibaro Home center.
I standby-mode så är cirkulationspumparna avstängda och det enda som till synes fortfarande är på är VPs display och den drar ju rimligen inte mer än några watt. Utöver det är naturligtvis logiken bakom fortfarande i drift men inte kan det dra över 200 watt? Vad finns det mer som ligger och drar ström? Man kan se att L1 hela tiden ligger rätt mkt högre än L2 och L3 i last. L2 och L3 har nära nog samma last oavsett driftläge, dvs de följer varandra.
Jag ska låna hem en annan elmätare vid tillfälle men tänkte om nån har några förslag tillsvidare

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2023, 07:42:23 »
Har du anslutit både spolar + nolla och spänning på alla tre faser enligt diagrammet för 4-tråds trefas mätning?
Om inte så mäter den inte aktiv effekt, och kan visa lite vad som helst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 08:05:54 »
Har du anslutit både spolar + nolla och spänning på alla tre faser enligt diagrammet för 4-tråds trefas mätning?
Om inte så mäter den inte aktiv effekt, och kan visa lite vad som helst.
Jodå. Fasspänning ansluten på inkommande L1 på kanal1 och spole kanal1 rättvänd på utgående kabel. (samma för L2 och L3). Nollor anslutna på samma nollplint.
Klurade lite på vilka andra sätt man skulle kunna göra installationen på men det finns just inget alternativ. Det fel man ser ut att kunna göra är att vända strömspolarna åt fel håll men de är tydligt uppmärkta så det är dubbelkollat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2023, 09:04:43 »
Det som kan dra effekt är ju invertern och cirkpumpen, kanske går cirkpumpen även i standby?
Invern kan ligga beredd ett tag innan den går i viloläge, men rent generellt så ska det väl i princip börja brinna om det förbrukas 280 W i standby bara i elektroniken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2023, 09:37:44 »
Cirkpumpen behöver väl gå för att pumpen ska kunna räkna gradminuter/integral med rätt temperatur på värmevattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2023, 10:11:46 »
Mmm, nu vet jag inte vad standby betyder, det kan ju betyda att den stänger av sig helt, men ändå har spänning till elektroniken, därför jag svarar ltie slytande rörande detta.
Varma sidans cirkpump borde ju inte dra mer än något tiotal watt, så även det verkar dock vara för mycket.

Andra som varit tveksamma över sina elmätare brukar kolla på huvudelmätaren (om man kan se exakt momentaneffekt i din displayen) och kolla hur mycket förbrukningen går ned om man bryter strömmen helt till värmepumpen.
Det skulle jag rekommandera även i detta fall.
Om den bara minskar med något tiotal watt så är det nog nåt knas med den där billiga mätaren som används.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2023, 10:25:14 »
Standby innebär som jag skrev att båda cirk.pumparna står still. Det är även verifierat från servicemenyn där man ser pumparnas varvtal (%) vara 0.

Tråden drog iväg att handla om min mätning snarare än rimlig standbyeffekt som jag frågade om så det kvarstår naturligtvis som fråga.

Jag tror som du Rickard att min "billiga mätare" kanske inte är bättre än så här men den kostade hursom mer än de 3-fasmätare för DIN-skena som säljs lite varstans (inkl. hos Energibutiken) :)
Mätprincipen med spolar är troligen inte optimal i denna applikation!

Jag ska göra checken mot husets huvudmätare - tack för tips! Jag har precis fått den utbytt av Vattenfall så jag inbillar mig att den är smart nog att kunna visa momentaneffekten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2023, 10:44:47 »
Hur kan VP räkna gradminuter om cirkpumpen pÃ¥ varma sidan inte snurrar? Det brukar ju vara skillnaden mellan beräknad och verklig temperatur pÃ¥ framledningen  Sc:,h. Temperaturen inne i "pumpskalet" där givarna sitter är ju en helt annan än temperaturen ute i systemet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2023, 10:50:06 »
Hur kan VP räkna gradminuter om cirkpumpen pÃ¥ varma sidan inte snurrar? Det brukar ju vara skillnaden mellan beräknad och verklig temperatur pÃ¥ framledningen  Sc:,h. Temperaturen inne i "pumpskalet" där givarna sitter är ju en helt annan än temperaturen ute i systemet.
Mitt test med att sätta VP i standby var för att verifiera att min elmätning är korrekt men som tråden visar tycks det ju som att min mätare är felvisande. I praktiken kommer ju alltid cirk.pump vara aktiverad då det finns ett värmebehov. I mitt fall med min Thermia så går cirk.pumpen alltid så länge utetemperaturen är under inställt värde för "eldningssäsong". Sommartid stänger den ner till 0 om jag minns rätt

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1412
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2023, 10:54:47 »
Min Nibe S1255 ligger ofta runt 10-20W men nu pendlar den mellan 30-40W.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2023, 16:09:26 »
Standby innebär som jag skrev att båda cirk.pumparna står still. Det är även verifierat från servicemenyn där man ser pumparnas varvtal (%) vara 0.

Tråden drog iväg att handla om min mätning snarare än rimlig standbyeffekt som jag frågade om så det kvarstår naturligtvis som fråga.

Jag tror som du Rickard att min "billiga mätare" kanske inte är bättre än så här men den kostade hursom mer än de 3-fasmätare för DIN-skena som säljs lite varstans (inkl. hos Energibutiken) :)
Mätprincipen med spolar är troligen inte optimal i denna applikation!

Jag ska göra checken mot husets huvudmätare - tack för tips! Jag har precis fått den utbytt av Vattenfall så jag inbillar mig att den är smart nog att kunna visa momentaneffekten.

Mmm, rent tekniskt behöver 0% inte betyda att de står still, bara att regleringen dragit ned till 0, om reglerområdet är 0-100% kan 0 innebära t.ex. 10 eller 20 W effekt och 100% kan innebära 70 eller 100 W.
Nu tror jag inte att så är fallet, men det är därför jag inte är tvärsäker, det finns många kluriga tekniska benämningar som kan tolkas på flera olika sätt.
Med "billig" menade jag att de inte liknar en vanlig elmätare på något sätt, och att det troligen beror på att priset varit viktigare än funktionen.
Själva mätningen med strömspolar OCH fasernas spänning ansluten borgar annars för att man KAN mäta aktiv effekt, vilket är den energi vi betalar för i Sverige, i vissa länder betalar man för skenbar effekt där man inte tar hänsyn till fasförskjutningen mellan spänningstoppar och strömtoppar för att då fram den faktiska energi som förbrukats.
Det du skulle kunna kolla också, är att du inte missat att "träffa rätt" med spänningskabeln på den fas som verkar avvika från de andra, ibland kan det vara svårt att se så kabeln kommer rätt.
Så sent som igår hade jag en kund som byglar L3 på en elmätare han köpt av mig för att det var fel på elmätaren.
Det visade sig att han skalat kabeln för lite så den bara klämdes fast på isoleringen.
Vid fall som i det exemplet gäller det att vara ödmjuk för att inte framstå som att man vägrar byta ut en defekt elmätare, så jag demonterade en elmätare, fotograferade och skickade till kunden så han skulle så hur otroligt märkligt det skulle vara om elmätaren inte ledde ström genom sig.

Som kuriosa bifogas bilderna här.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2023, 19:35:11 »
Intressant vilka fel som kan uppstå.
Jag ska se om det kan finnas någon liknande brist i denna installation
Att det ligger mer last på L1 än L2,L3 kanske iofs inte behöver vara konstigt då det som drar 3-faslasten är invertern och sannolikt är ju övriga delar kopplade på L1 internt i VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimlig standbyeffekt bergvärme
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2023, 07:53:55 »
Elpatronerna är nog fördelade på alla faser också, men visst, det mesta av elektroniken borde gå på en och samma fas.
Man kan ju tänka sig att det finns någon kontaktor som är dragen hela tiden, men inte heller det kan ju generera flera hundra watt utan att det börjar brinna.
Kompressorvärmare möjligen, men de brukar inte heller dra så mycket el, något tiotal watt kanske.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!