0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja och nej, eftersom en stor del är varmvatten och ventilation , men har man ingen ventilation så står säkert VV för 30-50%
Det beror på hur man ser det. Voullerim... Mototvärmaren till bilen, har du bilen utomhus så går varenda kWh till spillo som du förbrukar på motorvärmare + cupevärmare.En hel del av tappvarmvattnet går ju rakt ut i avloppet...All belysning utomhus går till spilloDessutom så har man ju värmeöverskott i huset under minst 6 månader av året. (50% till spillo)Jag gissar att den värme som inte blir energiförluster ligger på ca 25% av hh-elförbrukningen.Har man dessutom värmepump så hade man kunnat värma huset till 1/3-del av kostnaden för att värma det med spillvärme från hushållet. (25%/3 = 8.33%)
Jag vet vad man kan göra. Ta in ett badkar och placera centralt i huset. Där får alla bada och duscha, där häller man av potatis/pastavattnet. Sedan väntar man tills vattnet har kallnat, sedan är det tillåtet att öppna bottenpluggen. Borde bidra till husets uppvärmning.
Vatusan, nu fick jag en idé!Man skulle ju kunna anlägga en kompost mitt i huset där man kastar alla matrester, far påmacken och köper en burk med metmask. Vips så får kärringen en matjordsfabrik, och jag fårskön tillskottsvärme från förmultningsprocessen. Problemet skulle vara att hålla ungen ochhunden borta så dom inte äter upp bränslet...Kanske skulle lukta lite konstigt i kåken, men vaf-n, det får man juh ta om man ska ha lite "gratisenergi"