Jag har funderat på bygga något liknande faktiskt, förutom kylfuktionen.
Jag tänkte sätta kondensorn i krypgrunden och förångaren i tilluften, väldigt liten maskin. Men jag skrotade den idén för fukten i grunden är mer än vad temperaturökning skulle hjälpa. Och avfuktningsperioden är längre än kylsäsongen.
Men jag har blivit lite anti kyla för alla konvektorer man ser är det mögel i som kör kyla. Kanske funkar det om man kör periodisk kyla eller liknande. 1h hård kyla och 2h uppehåll, timer via gemensam PLC? Så sett är jag osäker på kyltank.
Jag vet inte vad som är bäst av FTX och kompressor-FTX, det stör mig lite. Ganska säker på att det är kompressor om man kör den i överdimension. Så som Nibe F730 gör jämfört med F370. Men minst lågfrekvent buller kommer alltid vara vanlig FTX. Är en vanlig FTX effektivare än F370? Jag vet inte.
Denna säsong ska jag sätta en energimätare på dagens vattenburna batteri för att få lite transparant data. Sen ska jag inte göra mer i år. Jag vill veta exakt total energiåtgång oktober till maj för att värma tilluften.
Du kan styra vilken förångare och kondensor du vill med 4-vägsventil eller kylteknisk växelventil, de är inte så dyra, minns inte var jag såg de sistnämnda till bra peng och fabrikat. Kolla grossisterna och i europa. Kyllägets kondensor borde du kunna sätta ute. Kanske är det bra att utgå ifrån en vanlig luft/luft och bygga om den för värme och varmvattenproduktion med växlande förångare.