0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska försöka reda ut mina tankar lite så får vi se om jag får någon ny respons.Rocas, det är den termiska massan av 15kbm stenmjöl som står för energilagringen, slangen är för värmeöverföringen från värmebäraren till stenmjölet. Styr i nuläget värmepumpen att producera värme de billigaste timmarna och lagra i mina tankar och värmen tas sedan kontinuerligt via shunt ut till värmesystemet (radiatorer och gv-slingor) så styrningen ser jag inte som något problem.Vad jag förstått är den specifika värmekapaciteten hos tenmjöl c.a hälften av vatten men skulle det bli så lite som 10kbm stenmjöl så skulle det i så fall ändå motsvara 5kbm ack med vatten vilket hade varit en stor förbättring mot mina nuvarande 2kbm.Börje, så kan man säkert göra men dels känns det hyfsat opraktiskt och dels blir det inte möjligt att lagra övertemperaturer så det går bort för mig.Har även sett lite olika varianter av markvärmelager med bl.a stenmjöl men då rör det sig ju om säsongslager med solvärme där man arbetar med lägre temperaturer och sedan använder en vp för att höja exergin. Mitt är på tok för litet för att funka som säsongslager och jag saknar solvärmeanläggning. Det här handlar om ett sätt att bygga en stor ackumulatortank som gör att jag kan dra nytta av prisvariationer av elen under dygnet.Frågan är således om man ska använda 20mm gv-slang på kanske 100m utlagd i 3 lager, om man ska dra en 25mm slang på 50m(verkar inte finnas längre på rinkaby)för lägre tryckfall eller om värmeöverföringen blir sämre som följd av högre godstjocklek.Eller borde man paralellkoppla två 50m 20mm slingor för bra värmeöverföring och lägre tryckfall eller hur hade ni tänkt?
Det är ju stenmjölets massa som kommer lagra värmeenergin. I detta rätblock kommer det gå in en slang i botten som läggs som en korkskruv uppåt och sedan ut från rätblocket i toppen. Dessa två anslutningar kommer bete sig precis som topp respektive botten- anslutningen på en vanlig ackumulatortank. Blev det något tydligare?Tack för tankarna Börje. Du har nog rätt i att 100m 20mm slang ger för högt tryckfall. Slangarna ska ju genom väggen från uterumsgrunden och in i teknikrummet så där går det ju att lösa en sammankoppling. Då skulle man ju helst lägga flera slingor parallellt på bredden för att möjliggöra skiktning. Kanske tre korkskruvar på bredden.