Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solstryrning  (läst 8551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Solstryrning
« skrivet: 30 april 2006, 11:14:09 »
Hej!!!

Någon som vet om det finns en solstyrning som kan kontrollera två tankar???
Har en vvb (300 liters ack med vv slinga och solslinga) i garaget och en 500 liters acktank med samma slingor som 300L, finns det en styrning som kan ladda 500L först till låt oss säga 70 grader och sen den lilla eller tvärtom.

Vad kostar den och vilka säljer den?

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstryrning
« Svar #1 skrivet: 30 april 2006, 14:05:43 »
Hej!!!

Någon som vet om det finns en solstyrning som kan kontrollera två tankar???
Har en vvb (300 liters ack med vv slinga och solslinga) i garaget och en 500 liters acktank med samma slingor som 300L, finns det en styrning som kan ladda 500L först till låt oss säga 70 grader och sen den lilla eller tvärtom.

Vad kostar den och vilka säljer den?

Ha det gott

/Glenn
Förmodligen ett feltänk från mig men ... ( jag brukar ha otur när jag tänker )

Varför inte sätta en termisk ventil mellan tank1-ut och solpanel-in som styr på 72 ºC.
(Rinkaby rör sid 23 , artnr 3071)
Så när utgående ur 1.a tanken håller dina 70 så leds vattnet vidare till tank2 innan det går till solpanelen?
/Erland



170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Solstryrning
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2006, 15:16:10 »
Det går som allt annat att göra på flera olika sätt.
Enklaste är att sätta allt i serie. Du får i princip två tankar som är nästan lika varma. Skiljer kanske halva tempdiffen i solfångarkretsen.
Lite trögare system men det fungerar enkelt om du har låg tempdiff över solfångarna. Blir belastningen olika värmer/kyler tankarna varandra mha solkretsen.

Har du hög tempdiff över solfÃ¥ngarna är det bättre med  en termisk ventil mellan som öppnar vid vald temp. Du fÃ¥r i princip tvÃ¥ parallellkopplade tankar när den första är tillräckligt varm. MEN dÃ¥ kommer den första att kylas av den andra eller tvärtom den första kommer att värma den andra. DÃ… stänger ventilen igen sig eftersom solkretsens temp sjunker tills tank 2 är tillräckligt varm. Det kommer dÃ¥ att bli ett litet flöde igenom tank 2 men stor tempdiff och liten tempdiff i tank 1.Tills de är lika varma.
Tank 1 kommer att vara varmare tills tvåan hinner ikapp.
Dvs det kommer också att fungera.

Du kan också sätta en reglerventil som styrs av tanktemperaturen. Många styrningar har en tids och temptyrd on/off utgång som är avsedd för att användas för att reglera exempelvis en elpatron. Den kan du använda för styrnig av lämplig ventil.
Pris under 2000 kr ink moms för styrningen
Kommer också att fungera.

Själv skulle jag provat det enklaste först. Ren seriekoppling. 800 liter kräver kanske lite mer solfångaryta. Hade hellre lagt pengarna på mer solfångare istället för bättre styrning.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Solstryrning
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2006, 22:20:07 »
Hej, jag byggde för många år sedan en burk som känner av temp skillnader. Med den kan man få en shuntventil att öppna eller stänga för den varmaste eller kallaste enegikällan. Således öppnar den för flöde från solpanelen om temp i den överstiger tanktemp och stänger således om det är tvärt om. Materialkostnaden var ca 250 kr. Desvärre har jag inte omedelbar tillgång till kretschema och komponentförteckning då dessa endast finns i en Macdator som är utslängd i garaget. Om det finns intresse kan jag försöka få igång den och installera en skrivare, jag kan inte koppla upp den till internet. Ett foto på en prototyp kan jag däremot tillhandahålla omgående.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstryrning
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2006, 08:22:07 »
Hej!

Sol o Energiteknik i huskvarna säljer styrutrustning till solfångare. http://www.solenergiteknik.se/

MVH
Stig53
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solstryrning
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2006, 16:39:38 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Solstryrning
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2006, 21:12:01 »
Hej
Hplp om du fotar baksidan av prylen och skriver vad som står på transistorerna och färgerna på motstånden samt värdena på kondensatorerna så kan jag rita upp ett schema åt dom som vill bygga själva.

MVH
Messer


Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstryrning
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2006, 14:42:48 »
Hej!!!

Någon som vet om det finns en solstyrning som kan kontrollera två tankar???
Har en vvb (300 liters ack med vv slinga och solslinga) i garaget och en 500 liters acktank med samma slingor som 300L, finns det en styrning som kan ladda 500L först till låt oss säga 70 grader och sen den lilla eller tvärtom.

Vad kostar den och vilka säljer den?

Ha det gott

/Glenn


Svenska Solgruppens LESOL DR3 klara att styra två olika tankar + ett antal andra olika inkopplingar. Se här: http://www.solgruppen.se/pdf/styrenhet_web.pdf

Kostade strax under 2000:- när jag köpte min för två år sedan. Tillkommer motorstyrd växelventil för 650:-.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solstryrning
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2006, 12:43:09 »
Klarar Sfinx solstyrning att varvtalsstyra pump?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Solstryrning
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2006, 19:36:58 »
Hej
Hplp om du fotar baksidan av prylen och skriver vad som står på transistorerna och färgerna på motstånden samt värdena på kondensatorerna så kan jag rita upp ett schema åt dom som vill bygga själva.

MVH
Messer



Jo, Macken gick igång, där fanns allt, elchema,layaout,komponentlista. Jag hann få en nostalgisk tripp innan allt försvann. Har försökt återskapa lite, hoppas det räcker, annars får du skrika till. Har testat lådorna och de funkar, måste plåta och skicka in den första, ett bra ex på hur man kan röra till det med en massa onödigt.
Måste tillägga, den arbetar med både + och - spänning. Nummerna i komp.list. är (var)Elfa s beställningsnr.
« Senast ändrad: 08 juni 2006, 19:44:04 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstryrning
« Svar #10 skrivet: 24 september 2006, 11:59:25 »
Svenska Solgruppens LESOL DR3 klara att styra två olika tankar + ett antal andra olika inkopplingar. Se här: http://www.solgruppen.se/pdf/styrenhet_web.pdf
Skulle vara intressant att veta hur den reglerar i de olika inkopplingarna. Finns det mer info, tex manual?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstryrning
« Svar #11 skrivet: 05 november 2006, 09:44:30 »
Svenska Solgruppens LESOL DR3 klara att styra två olika tankar + ett antal andra olika inkopplingar. Se här: http://www.solgruppen.se/pdf/styrenhet_web.pdf
Skulle vara intressant att veta hur den reglerar i de olika inkopplingarna. Finns det mer info, tex manual?

Skicka mejladress så får du manualen i PDF-format på svenska.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!