Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vattenprov lågt pH
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vattenprov lågt pH (läst 749 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1230
Karma +2/-0
Kön:
tyke
Vattenprov lågt pH
«
skrivet:
23 augusti 2023, 10:24:53 »
Citera
Hej!
På order ifrån tanten togs det vattenprov för 10 dagar sedan. Allting var bra t om radonhalten låg långt under gränsvärdet tummenup. Det enda som stod ut var att pH halten är låg med följd att kopparvärdet låg på 0.24 gränsvärdet är tydligen 0.2. Det är kopparrören som ställer till det.
Som ett brev på posten ringde firman som hade hand om proven upp o ville sälja på mig ett reningsfilter som höjer pH värdet 24000 kr bara för filtret….
Om jag nu skall bry mig finns det inget billigare alt? Typ en kalkpuck i borrhålet
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
Jisse
Expert på värmepump
Antal inlägg: 574
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jisse
SV: Vattenprov lågt pH
«
Svar #1 skrivet:
23 augusti 2023, 20:01:16 »
Citera
Är det borrad brunn?
Mer ovanligt med lågt ph-värde i en borra, inläckage av ytvatten?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
25 augusti 2023, 10:16:45 »
Citera
Det som funkar är avsyrningsfilter, är du lite händig så kan du köpa och koppla in själv.
Detta måste fyllas på med kalk med jämna mellanrum,
Du kommer betydligt billigare undan då.
https://aquagruppen.se/vattenfilter/avsyrningsfilter
https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/avsyrningsfilter/
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #3 skrivet:
25 augusti 2023, 11:05:10 »
Citera
Tack för svar!
Jo det var något liknande fast dyrare alt jag fick erbjudande om.
Läste på lite om lågt pH o koppparrör. Stod om man hade nyinstallerade kopparrör så kunde värdet stiga. Vi har bara för några veckor sedan satt in 8 meter nya rör
Fick ett tips om att sätta in en micronizer innan hydroforen som förövrigt skall bytas ut mot en i glasfiber. Kan det månne hjälpa att vädra ut lite kolsyra o ett lite mindre aggressivt vatten? Vore skönt o slippa hålla på med filtermassor o dylikt
Loggat
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.
2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.
Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
25 augusti 2023, 13:25:27 »
Citera
Nya rör?
Varför?
Som Jisse skriver så kan pH sjunka om det blir stor omsättning på vattnet, inte bara ytvatteninträngning utan även mycket regnande som omsätter vattnet.
Hur lågt var pH?
Du kan ju ta ett nytt prov mitt i vintern och jämföra pH?
Sen är ditt värde inte våldsamt högt, men en viss risk för att håret kan bli kopparfärgat finns ju.
«
Senast ändrad: 25 augusti 2023, 13:32:18 av Carl N
»
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
tyke
tyke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
tyke
«
Svar #5 skrivet:
25 augusti 2023, 15:30:56 »
Citera
Gjort om i badrum o kök. Har för mig att PH värdet låg på 6.5.
Absolut har det regnat rejält här. Sedan har jag en större damm som trycker på bara 20 meter ifrån borrhålet.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vattenprov lågt pH
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1044
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
TS Comfort AB
isak750
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info