0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte då att jag skulle stänga av tillskottet så att uppvärmningen skulle ske lite långsammare (tidigare körde både värmepump och tillskott). Det gjorde ingen märkbar skillnad och GT8 kom upp i 70 grader ganska snabbt. Kompressorn kom som mest upp i 87 grader, har inget minne av att den gått upp så högt i temp tidigare.
En kompressortemperatur på 87 grader är normalt vid varmvattenberedning. Kompressortemperaturen på min pump ligger runt 85 grader vid varmvattenberedning. Temperaturen efter kompressorn ska normalt ligga 30 grader över temperaturen på utgående värmebärare så 100 grader hade varit ett rimligt värde på hetgastemperaturen.Vad är det för värden på utgående och inkommande värmebärartemperatur när pumpen värmer huset? Differensen ger en indikation på om det är lågt flöde som är problemet eller dålig värmeöverföring. Det kanske kräver lite mixtrande med inställningarna för värmen för att få pumpen att värma huset så här års.
Jag tycker alternativ B verkar vettigast.Det finns de som har pumpat runt citronsyra- eller oxalsyralösning för att få bort beläggningar i kondensorn. Det går säkert att hitta inlägg om det med hjälp av sökfunktionen. Måste erkänna att jag inte begriper hur det kan bildas järnoxid i ett värmesystem där det inte finns något järn.
Kompressorn som tidigare kom upp i 85+ grader innan allt slog av, den stannade nu på runt 50 grader.
Men varifrån kommer järnet? Det måste ju finnas (eller ha funnits) rätt mycket järn i systemet för att sätta igen slangarna. Magnetit består till 72% av järn. Det ska inte bildas så mycket magnetit i ett värmesystem att slangarna sätts igen. För mig är det ett symptom på att något inte är som det ska vara. Det är t.ex. ett läckage någonstans som gör att man ofta måste fylla på nytt syrehaltigt vatten, det kan även vara inläckage av luft om trycket i systemet är för lågt. Handlar det sen om ett golvvärmesystem där det inte ska finnas något järn är det ännu mer som det inte ska vara.