0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessutom är vakumrör både billiga å enkla att reparera/byta ut. Endast nån hundring styck, å inget slaskande med vätska, eller avstängning av systemet heller... Gjort på några minuter, t.o.m av den minst händige mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 28 april 2006, 12:56:06Dessutom är vakumrör både billiga å enkla att reparera/byta ut. Endast nån hundring styck, å inget slaskande med vätska, eller avstängning av systemet heller... Gjort på några minuter, t.o.m av den minst händige mvh humlan.Men visst måste man ha en vätska i solfångaren, hur får du annars ut nån värme ur den?
Jo visst är det så, men vakumrör är inte anslutna på det sättet, utan ligger utanför själva vätskesystemet. Hur ska jag föklara enkelt å begripligt ... Tänk dig att vakumröret motsvarar en spisplatta, då motsvarar systemet med vätska, en kastrull med vätska, som Du ställer på den. Ungefär samma princip används för värmeöverföring från vakumrören till vätskesystemet... Jag skriver vätska, för att det finns lite olika varianter som används...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 28 april 2006, 13:47:17 Jo visst är det så, men vakumrör är inte anslutna på det sättet, utan ligger utanför själva vätskesystemet. Hur ska jag föklara enkelt å begripligt ... Tänk dig att vakumröret motsvarar en spisplatta, då motsvarar systemet med vätska, en kastrull med vätska, som Du ställer på den. Ungefär samma princip används för värmeöverföring från vakumrören till vätskesystemet... Jag skriver vätska, för att det finns lite olika varianter som används...mvh humlan. Jag förstår inte ett jota av din förklaring men jag sökte lite på nätet:Tydligen så är vätskan innesluten i röret och i botten (utanför själva vakuumröret) sitter en värmeväxlare som kondenserar vätskan i vakuumröret som då överför värmen till lämplig värmebärare.
Om du har 20 rör i ditt system sänks ju genomströmningen till en 20/del i ett parallellkopplat rör som i ett seriekopplat
Det tar 20 ggr så lång tid för vattnet att strömma igenom ett rör som i seriefallet. Därför hinner vattnet värmas upp ordentligt.