0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fasaden är liggande, och jag hade tänkt att byta den befintliga fjällpanelen mot liggande dubbelfasspont.
Förresten, hörde talas om plaströr som man skulle sätta i isoleringen som distanser. Man spikar genom plaströret ?! Då slapp man regelns köldbrygga ? HUR ser det ut ?
MEN. Nu är detta med ett "COP=1,0" givetvis, så hela besparingen går inte att tillgodoräkna sig. Å andra sidan flyttas ju smärtgränsen för värmepumpen neråt så man kan vänta lite med att dra på elementen, så i nedre änden av tempskalan blir det "rena kWh". Kanske man får ut 700 kWh/år på vindisoleringen, kostnad GDS 3000 kr; pay-off=ca 4 år. Tja, inte så illa.MVH/GanoVerkar som om vindsisoleringen faktiskt lönar sig
Tyvärr är det den bistra sanningen med COP=1 när det gäller värmepump. Men precis som du räknat så gäller det så länge ingen tillsats behövs. Kan man då flytta behovet av tillsats nedåt ett par grader så ger det kalkylen bättre värden.
Citat från: utopiazz skrivet 02 maj 2006, 12:52:08Tyvärr är det den bistra sanningen med COP=1 när det gäller värmepump. Men precis som du räknat så gäller det så länge ingen tillsats behövs. Kan man då flytta behovet av tillsats nedåt ett par grader så ger det kalkylen bättre värden.Dessutom bör ju isoleringen göra att man får totalt sett färre timmar drift på sin kompressor. Därmed längre tid till haveri. Jag vet inte om det går att räkna på, men det är ju en bidragande faktor för isolering tycker jag.