0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En lite mer sanitär lösning är om man gräver ner slang likt jordvärme och kör det med ett kanalbatteri, aktiverar när man vill och får bara påväxt i det batteriet om det körs för länge på sommaren, som alla A/C-lösningar.
30 meter 160mm rör har ungefär samma utvändig area som 100 meter 40 mm PEM-slang. Men inte samma värmeledningsförmåga i plasten.Fördelen med PEM utöver hygien och kontrollerbarhet när den funktionen ska användas (pumpen på/av) utan dyra luftkanalsventiler (manuellt är inte dyrt).Jag ser inte varför PEM skulle vara bättre eller sämre än ventilationsrör olika delar av året. Markens temperatur är samma oavsett vad som ligger i marken. Om det är bättre eller sämre att använda något med större eller mindre diameter får någon annan gissa.PEM-slangen går aldrig av, ventilationsröret kan läcka in lite vatten, tål mindre markrörelse än avloppsrör utan att det hoppar isär.Metallrören rostar förmodligen sönder rätt snabbt trots galv. Metallrören kan kollapsa av fyllnadsmassans tyngd.Vad är tanken kring placering av luftintag? Jag hade aldrig haft ett luftintag precis ovanför marken, utan då får det gå högt upp i alla fall ett par meter. Ett sånt bygge hade jag aldrig haft i min trädgård. Varför 2+ meter upp? Jag vill slippa marknära radon som finns överallt och blir betydligt lägre när man suger bara lite högre upp. Taket är ett bra insugsställe för luft med mindre all möjligt skit i luften.Fördelen jag ser med ventilationsrör i marken är att man slipper en pytteliten pump för vätskan.Undvik luft genom uteplatser pga de brukar vara byggda av material som doftar illa. PVC, tryckat virke, utelack på golv, ingen luftintag som klarar huset etc.För det kanske blir varmt där inne mot den medelvärmeabsorberande ytan, men det beror mest på att luften står väldigt still där inne. Ventilerar du huset genom det så kommer det aldrig mer upplevas speciellt mycket varmare än utomhustemperaturen.Värm hellre luft eller något annat som inte skadar luftens kvalité, som solfångare, billigt begagnat.Jag tror investeringarna har otroligt låg avkastning oavsett, men roligt som hobby.Inspirationen för markslinga kommer från ett svenskt hus som är passivhus. Minns inte om det var det som "aldrig tillsatte" värme på hela året. Så funkar lär det ju göra i alla fall, även otroligt många år framöver så det får en chans att betala sig, krävs en riskfri investering i så fall. Rörkollaps efter 10 år lär inte varit en vinstaffär om det skulle bli så tänker jag.Men du får förstås göra som du vill, jag är bara en av många som tycker det är kul att bläddra på ett forum som du vänt dig till för åsikter.
Det finns förstås för och nackdelar med båda alternativen. Det jag dock inte förstår är var "vinsten" i att ha en brineledning nedgrävd i marken då temperaturen man kan hämta hem är så pass låg i jämförelse med vad man får ut, kanske 5 plusgrader?Medan man med ett markförlagt rör får ut samma temperatur och samtidigt får ventilation på "köpet", kopplar man markröret mot en luftsolfångare så höjer man ju inluftens temperatur ytterligare, det borde under delar av eldningssäsongen (då solen lyser) generera rätt mycket energi genom att man höjer inluften som man i vilket fall som helst behöver omsätta?Använder man kollektorslang måste man ju växla över energin mot luften, ha mer avancerad ventilation osv, eller?Den stora frågan är ju om mikrobiell tillväxt är ett vanligt förekommande problem med denna typ av markförlagda rör?Annars kan ju ett alternativ vara att ha separat markförlagd förvärmd tilluft och solfångare separat med återcirkulation, då får man ju både förvärmd tilluft och energi via solen, utan att behöva oron över mikrobiell tillväxt, eller iaf minska risken..Spånar bara, men tanken tycker jag är intressant, får man ner tillförd tilluft från -20 till +5 måste ju energibehovet för uppvärmning av tilluften vara betydligt lägre, precis som att varje kw solenergi som kan tillföras då solen lyser men det är kallt och värmebehovet är hyfsat stort inverka ganska positivt på årsbasis, värmen behövs, och kan man tillföra så stor del som möjligt via robusta, relativt billiga och enkla lösningar så är ju insatsen låg. Men dessa alternativ borde ju vara vanligare om effektiviten vore bra, eller så har energin varit för billig historiskt?
Titta på siffrorna för FTX, vad får du för tilluftstemperatur vid -20 utan att tillföra energi?
Tilluften vid FTX ligger väl kring, eller strax över önskad temperatur antar jag?Men det är ju som det verkar en kostnad på mellan 80 och 150.000 kronor att skaffa FTX om man utgår ifrån att det är ett självdragshus initialt..
Den kostnaden gäller ändå om du ska ha förvärmd luft, du måste ha ett kanalsystem in och ett ut. Det ska vara lätt undertryck i huset, så det funkare inte att bara blåsa in. Eller har du tänkt på något annat vis?Om temperaturen ska bli samma eller högre så tillför man energi. FTX tillför inte energi om man inte aktivt väljer det. (Inte gå igenom inställningarna är aktivt val tycker jag).Temperaturen är alltid något lägre än frånluften. Men om man delar upp temperaturerna i fjärdedelar mellan frånluft och uteluft så brukar tilluften sakna 1/4 av frånluften.20 inne, -20 ute. 10 grader tilluft istället för -20. Själva aggregatet kostar runt 25000 kr. Fläktar behöver du ändå äga två stycken, de och filter ingår.
Det kommer inte att fungera något vidaree med att ha rör i backen, det drar då in isluft i röret och blir till kondens som fryser till is. Efter hur lång tid kan jag inte säga, men röret kommer att sättas igen av is och frysa sönder. Hade ett stuprör bakom ett garage i en hörna, blev vatten som kom in i garaget ( bleb balja bakom ) Tänkte vad smart jag är, la ett ett rör under golvet till stupröret som mynnade ut på andra sidan. Godag yxskaft, självdrag och golvet kom upp, då hela röret var bottenfruset.
Ja du detta är bara vad jag har erfarit. Mina rör var ca 10 meter och blev bottenfrusna. Det som du säger att längre in mer värme, klart det är så om rören ligger på frostfritt ( kanske 1 meter ner ) och riktigt långa, men du har en början på röret och där finns ingen värme. I ditt fall skulle jag tänka mig för, troligtvis är det inte ekonomiskt genomförbart.