0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som jag ser det är det inga problem för skandinavien att det blir några grader varmare, snarare tvärt om - det mesta kommer bli bättre, och att det blir mer och värre extremväder tror jag inte för en sekund på, det är helt ologiskt att det ska bli mer extremväder om polerna värms upp mer än vid ekvatorn, det borde göra väderhändelserna mindre extrema, inte mer.
För 20 år sedan fick vi aldrig veta när det var "extremt" någonstans, så jag tror internet har påverkat synen på extremväder mer än klimatet.Inte svårt att piska upp en alarmism när man kan rapportera om extrema väderhändelser från hela världen bara genom en knapptryckning.Men viktigast av allt är ju att det som FAKTISKT gjorts i Europa har gjort att vi ökar CO2-utsläppen, inte minskar, som vi borde.Ta t.ex. detta med att ladda en elbil, det innebär i 9 fall av 10 att "det skitigaste kolkraftverket i Polen" varvar upp.Bara om ledningarna från Sverige går fulla med export laddas det grön el i en elbil.Eller om man laddar hemma, och huset är "off-grid" helt och hållet.Egentligen borde elbilar bara bli rekommenderade den dagen kol är helt borta från Europeisk energimix, först då borde man börja marknadsföra dem.Än så länge ger nog elbilen flera gånger högre CO2-utsläpp i praktiken - jämfört med en bensindriven bil.Allt är helt sjukt, och nästan ingen reagerar.Kanske blir lite bättre luft i städerna, men till och med det är tveksamt, det påstås ju att det mesta av partiklarna nu kommer från däcken, och eftersom en elbil är tyngre än en Fossil bil så sliter den mer däck också.Inte ens gas är mycket bättre (om alls) för det räcker med 3% läckage för att gas ska bli lika klimatpåverkande som kolkraft.Orsaken? "gasen" är metangas, med 50 ggr högre klimatpåverkan än CO2.Vindkraften är också en parentes i historien, kräver mängder med ändliga resurser, orsakar CO2-utsläpp, kort livslängd, och stor påverkan på människors, djurs, och insekters livsmiljöer.Att de vare sig tjänar pengar när det blåser (överskott ger låga priser) eller är vindstilla är ett ekonomiskt problem som samhället (vi skattebetalare) förr eller senare kommer att få betala.Nu är jag varken Kinavän, eller Ryssvänlig, men på vissa sätt förstår man att det finns världsledare som vänder sig mot utvecklingen i västvärlden.Xi Ping himlar väl med ögonen när han ser hur vi i Europa lägger ned kärnkraft och gör oss beroende av mer fossil energi. Att det dessutom tar död på Europeisk industri gynnar också fattigare nationer som skiter fullständigt i CO2-utsläppen.Så länge Kina låter bli att invadera Taiwan så går de en ljus framtid till mötes tror jag, för att vi i västvärlden sågar av den gren vi själva sitter på.Jag är dock lite orolig över att USA:s blockad mot microchip till Kina kan tvinga dem att invadera Taiwan, så har USA startat ännu ett krig som kanske gått undvika. Alternativet, att ge Kina tillgång till avancerade microchip är kanske inte bättre, vad vet jag. Det som är troligt är ju ändå att Kina antingen lyckas utveckla dem på egen hand, eller invaderar Taiwan för att komma över tekniken.Alternativet att de slutar med all tillverkning som kräver avancerade chip ser jag som mer eller mindre omöjlig.