Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bockstensmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« skrivet: 27 juni 2023, 09:12:29 »
Hej någon som har en aning vad det är för anslutning/gängor på en Brilix XH 100?
« Senast ändrad: 27 juni 2023, 15:10:08 av Bockstensmannen »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2023, 11:49:58 »
En vanlig standardgänga (med liten "tvist"). Pilla inte med kylteknik utan behörighet, främst för att inte skada dig, det är inte värt det.

Edit: Utrustningen som krävs för hela projektet kostar mer än en kyltekniker med rimlig prissättning. Men då blir det rätt också.
« Senast ändrad: 27 juni 2023, 11:51:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

gäst99999

  • Gäst
gäst99999
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2023, 14:15:00 »
Ja standard är det,  men frÃ¥gan är vilken? 1/4tum med nÃ¥n specialgänga? för rörgänga verkar inte vara samma. Tyvärr fÃ¥tt nobben de jbbar inte med Poolvärmepumpar typ, sedan semestrar osv sÃ¥ väljer de väl sina jobb :-\

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2023, 14:32:55 »
Vad är det du behöver göra via uttaget? Poolvärmepumpar levereras hermetiskt slutna. (Gas förbukas inte, den läcker inte avsiktligt). Behöver man göra något med dem finns även ett fel att reparera som kräver ännu mer utrustning.

Ska rätt snart åka diagnoalt genom landet till Söderhamn, behöver du hjälp längs den vägen kan jag hjälpa dig prisvärt om det är rimligt nära.

Är det en pöl med olja i botten på pumpen? (Ta inte i oljan utan nitrilhandskar).

Poolpumpar generellt: E3-larm brukar vara fel på flödesvakten i själva värmeväxlaren, eller bara vattenflödet förstås.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bockstensmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2023, 17:27:30 »
Kanske lite förblindad över att ha sysslat med gamla bilar och AC, som brukar läcka ut i systemet då de mest står och packningar osv torkar börjar läcka. Så köpte på mig gas-kit lite snabbt tyvärr. Maskinen ger inga felkoder, och kablar från tempgivare, kretskort, säkringar mm är Ok, Testat massa olika inställningar, alla tempvärden verkar vara ok fast utgående temp värms inte speciellt mycket eller möjligen inte alls, ibland visar den en grad högre, ibland inte. Den går igpng som den skall och verkar fungera bra med fläkt och allt sedan verkar den dra igång kompressorn ibland. Först hade jag den på en 10A säkring som gick hela tiden så fick säkra upp till 16A med jordfelsbrytare (rek var 20A)

Nu när man kikar på Temp/tryck manometern så verkar den ge rätt värde på gastrycket i systemet enl denna tabell nedan. Så vad är det i övrigt man kan göra om det nu inte är Gasen? kanske något skit med kompressorn ändå? eller nån ventil etc? finns något bondknep man kan göra om det tex är nån igensatt kärvande ventil etc inne i värmeväxlaren sitter tydligen nåt sånt? tex fylla med rostolja sedan skölja? kokande vatten etc?
Inga pölar eller spår av läckage, inte på/nära kondensatorn heller som tydligen är en möjlig felkälla. Bor tyvärr på Västsidan (Göteborg)
« Senast ändrad: 27 juni 2023, 17:32:08 av Bockstensmannen »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2023, 19:52:44 »
Håller hus under Vänern, sällan i Göteborg. Hur som, går pumpen när den visar detta tryck? (Väldigt lågt). Vad har du för vattentemperatur? Om den visar mer vid annat tillfälle, kan du försöka mäta temperatur på vätskeledningen med hög noggranhet? Om växlaren är smutsig invändigt får du omnormalt högt tryck vid drift.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2023, 08:34:18 »
Man kan inte titta på deltaT över en poolvärmepump, vattnet har så högt flöde att det knappt blir mätbar temperaturstegring.
Hur länge har du ägt pumpen, har den tappat nämnvärt i effekt?
Med effekt menar jag har fort poolen blir varmare när värmepumpen går.
Låter konstigt att kompressorn ska stanna utan att det larmar, om den inte stannar för att det är tillräckligt varmt i poolen.
Inte bara så att den nått börvärdet och går av/på för att reglera temperaturen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bockstensmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2023, 09:31:59 »
Vet inte riktigt mer än den tabellen i förra posten vad trycket i systemet skall ligga på men verkar ju ligga ok vid den temperaturen (i rött på manometern) 60Farneheit / 15'C så ligger det på ca 170PSI som tabellen säger. Verkar ha ungefär medeltemp från dygnet, och det regnade igår så ungefär samma temp nu. Den har varit uppe i 200psi när det var varmare.
 
Pumpen är en ny bekantskap men skulle enl förra ägaren ha gått bra förra året.

Så har gått över inställningarna och värden, testade lite olika för parameter 1 men det hjälper inte. Även satt den till bara värme etc. Ingånstempen är typ samma som utgångstempen, det händer ingenting med poolvattnet. Kompressorn knäpper till och flältarna sjunker lite i varvtal sen släpper den igen efter ca 5sekunder och så håller det på, kompressorn blir väldigt varm på ytan om man känner på den.
Noterat den saknar coolant return temp på paramterer E som är noll i menyn hela tiden. Dock saknades en givare där också T4? så antar den inte skall vara där, eller behövs, men tänker den vore intressant att se... B,C,D och F temperaturerna finns.

Jag har iofs en IR termometer som jag skulle kunna mäta runt lite under gång.

 
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 09:59:36 av Bockstensmannen »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2023, 10:02:03 »
Man kan inte titta på deltaT över en poolvärmepump, vattnet har så högt flöde att det knappt blir mätbar temperaturstegring.
Ifall det var någon som hade med det jag skrev, så är vätskeledningen en gasledning ur kondensorn med löldmedium i vätskeform.

Vet inte riktigt mer än den tabellen i förra posten vad trycket i systemet skall ligga på men verkar ju ligga ok vid den temperaturen (i rött på manometern) 60Farneheit / 15'C så ligger det på ca 170PSI som tabellen säger. Verkar ha ungefär medeltemp från dygnet, och det regnade igår så ungefär samma temp nu. Den har varit uppe i 200psi när det var varmare.

Det är tryck som mätaren ska visa när den är avstängd i tabellen med kryss, 200 känns ocksÃ¥ normalt vid varmare väder. Under drift borde det vara mer Ã¥t hÃ¥llet 27 bar (390 psi) om vätskeledningen är runt 40-45c grader.  Med det kan lika väl vara andra "flyttade" värden beroende pÃ¥ poolväxlarens dimensionering, de jag sett hittills verkar ganska underdimensionerade. Men tror det är en bra riktlinje.

IR-mätare är inte nära nog, då är fingrarna bättre. Men går inte trycket upp mer under drift då är det förmodligen läckage.
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 10:04:09 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Bockstensmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2023, 10:04:33 »
Trycket i manometern rör sig inte nämnvärt under drift tyvärr

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2023, 11:56:18 »
Ok, då behöver den läcksökas och lagas. Läckaget kan ju vara inuti värmeväxlaren och ut i vattnet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2023, 12:03:14 »
Låter ju nästan som att kompressorn går varm, kanske löser på överhettnings-clingon (Bimetalltermostat som brukar sitta under anslutningslocket där kablarna går in på kompressorn) som sitter mekaniskt på kompressorn, det ger inga larm.
Låter nästan mest troligt, "allt annat borde ge larm" kan jag tycka.
Trasig kondensator för kompressorn kanske?
Eller så går kompressorn tungt av någon anledning.

Att fläktarna går ned i varvtal antyder att något går väldigt tungt också.
Om du kan mäta hur många ampere den drar när den försöker dra igång kompressorn kan det ge en indikation på om allt är OK.
Drar den mer än vad som står på märkskylten är det nog nåt knas på kompressorn.

Kikar man på tekniska specifikationer så står där "Upptagen effekt: 1,44 kW", 10 A säkring ger 2300 W, så om det inte håller så är det nåt knas på kompressorn, möjligen bara kondensatorn, men jag är osäker på om det brukar resultera i överström eller det motsatta.
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 12:28:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bockstensmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2023, 13:44:57 »
Vad gör kondensatorn egentligen? är den för att mildra strömspikar när kompressorn går igång så inte den löser ut typ personskydd/jordfelsbrytare. Kansske värt testa byta den istället, verkar gå sönder titt som tätt. Finns ju billigt om man kollar runt lite utanför Poolfirmorna tex https://www.amazon.se/dp/B082F3SKVL?psc=1&smid=AUWJSTRS7M679&ref_=chk_typ_imgToDp
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 14:01:06 av Bockstensmannen »

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2023, 17:57:13 »
Den fasförskjuter så du får ett vridande moment. Om den är trasig så blir motorn orkeslös, brummar. En fläkt kan du snurra igång åt fel håll.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Anslutning Kylmedium Brilix XHP 100
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2023, 18:38:41 »
Oj, måste läst slarvigt, ja den kompressorn verkar ju inte gå runt ens. Det är ett större problem. Den befintliga kondensatorn kan du mäta med många multimetrar som är snäppet mer avancerade än de enklaste, de vanligaste felet ser du om du mäter kapacitans. Men du kan ju förstås alltid chansa och byta till en annan rakt av som billigt test.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!