0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Originaltermostaten med kapillärrör ska begränsa framledningen på golvet till inställt värde på termostaten.Det är för att skydda golvmaterialet från för höga temperaturer, speciellt trä kan vara känsligt för detta.På returen (primär) kan man ana en täckmutter som är lite skymd på bilden, under denna finns en ventil där du kan ställa flödet på primärsidan med en fast instrypning.
Det ska ju sitta en svart shunt-ratt på metallpiggen till vänster, gissar att den gått sönder eller nått?Med ratten borta så är den nog fullt öppen.Om man skulle stänga denna så tror jag tvärtemot att man ökar värmeflödet till golvet, den stänger bypassen.
Jag misstänker att den svarta ”ratten” är borttagen av samma anledning som det inte fin s en tråd och kapillärrör, dvs att det inte finns tillräckligt med plats.Men den metallpiggen är spårad och jag får inte intrycket av att den kan tryckas in som en vanlig ventil.
Den fördelaren jag hade har ingen knopp från fabrik utan bara mejselspår och skruvades bra med en mejsel. Lossa låsmuttern först förstås, manövrera sen med valfritt verktyg om det är svårt att komma åt. Bits och skiftnyckel t ex om du är rädd om gängan. Annars polygrip längst ut lär duga.Testa båda ändlägena så du vet vilken som är varmare och kallare.
På någon fördelare har jag t.o.m sett en bimetalltermostat som klipper strömmen till cirkpumpen om det blir för varmt.Det kan t.ex. hända om man har termostater på alla slingorna på fördelaren, och de alla stänger samtidigt.I ett sånt scenario kommer cirkpumpens driveffekt att bli till värme lokalt i pump/fördelare och i värsta fall kan slangarna smälta och springa läck.Maxbegränsningstermostaten skyddar inte mot den typen av händelser.