Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank och luft/vatten pump problem med framledningstemperatur  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niles

  • Gäst
Jag håller på att utreda värmesystemet i mina svärföräldrars hus. Jag är helt nybörjare på vissa delar.

Nuvarande system är en luft/vatten pump, Mitsubishi, som är kopplad till en ackumulatortank och via en shuntventil med vexve am20 shuntautomatik ut till radiatorerna. Jag vet inte om jag har rätt men jag tycker att framledningstemperaturen är lite hög när den är ca 40 och det är ca 5-10 plusgrader ute.

SÃ¥ systemet i sin helhet.
Från början en ved/pelletspanna som har eldats med pellets till nyligen och fortfarande med ved vid köldknäppar. Den går via laddomat 21 in i en borö 500liter av gammal modell. Solfångare var tidigare kopplad hit men nu urkopplad. Nu alltså luft/vattenpump som värmer konstant vattnet i ackumulatortank en till 55 grader. Det tycks om jag förstått det rätt att det är 55 grader i precis hela tanken hela tiden.
Framledningstemperaturen är som sagt runt 40 grader. Men om jag förstått det rätt så tar den inte vatten från tanken för shuntventilen är stängd åt det hållet.
Mer än så här förstår jag inte men jag tycker det känns fel . Det blir en bastu i delar av huset för radiatorventilerna är gamla och går inte att stänga.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Det finns en rumsgivare till shuntstyningen. Den borde sitta centralt, inte nära värmekälla, inte bli uppvärmd från solinstrålning mot golvet från söderfönster, inte vid dörrar, fönster eller badrum. 150 cm över golvet.

Kontrollera att den har kommunikation som fungerar, batterierna inte slut etc.

Om radiatorerna inte lagas och placeringen av inomhusdelen inte är nämnvärt fel, öppna alla termostarer max istället så kommer temperaturen bli lägre där det upplevs som bastu.

Shunten blandar in varmare vatten från tanken när huset är kallare än börvärde. Så om solen låg på (varmare än inställt börvärde oavsett skäl) när du kikade och shunten såg stängd ut så återcirkulerar vattnet bara runt radiatorerna.
När varmare behövs blandas det in allt varmare steglöst.

Fast kondensering kallas det att tanken laddas med, det är slitsamt för värmepumpen, ger 30% sämre verkningsgrad. Positivt är billigare installation och varmvatten i samma tank.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar!

Rumsgivare sitter helt okej tycker jag. I hallen utan solinstrålning. Den visar på 22 grader i rummet, inställd på 20 grader. Framledningstemperaturen är som sagt 40 och börvärdet är 13 grader. Valve stängd.
Då tolkar jag det som att det alltså är ett slutet system där vattnet cirkulerar, men borde inte värmen ta slut nån gång?

Är fast kondensering i tanken enda alternativet, går det att ställa in på något annat sätt? Det känns som att luft/vatten pumpen går konstant vilket ja låter slitigt för den.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Man får sätta sig in i värmepumpen om man ska se hur det annars kan lösas. Se om du hittar installatörsmanual till rätt pump. Flytande kondensering med separat varmvattenberedare är det du förmodligen vill ha i så fall.

Lite osäker på om något har gått sönder eller liknande. En shunt och motor kan sättas ihop på fel sätt. Vissa kan i åratal ha shunten så käglan som sitter i shunten blockerar flödet som avstängd värme. Det fungerar men det är inte rätt och cirkulationspumpen lever ett hårt liv. Shunten slits och kan läcka tillslut, internt, kanske det som hänt för dig.

Det finns en markering på shuntaxeln som visar åt det hållet käglan sitter. Käglan ska blockera retur och tanken mellan ställdonets min och max arbetsområde, aldrig blockera pumpens anslutning.

Fylls inte värmen på så bör radiatorkretsen kallna i logaritmisk karaktär. Ner på 25 grader inom en halvtimme i alla fall.
« Senast ändrad: 11 april 2023, 11:29:04 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är väl shuntningen som inte är OK?
Värmepumpen har nog inget med denna att göra om det sitter en vexve am20 shuntautomatik.
Om shuntventilen indikerar stängd men den ändå shuntar ut 40 C på vattnet så är det shunten som krånglar.

https://vexve.studio.crasman.fi/file/dl/i/xDn_WA/KnkgJVONvKZkD83X4arAEQ/AM20-W_FI-SE-EN-DE-FR-RU.pdf

Kolla sid 3 bild 4, du får helt enkelt lossa dosan från ventilen och jämföra inställningen på dosan med hur ventilen egentligen står?
Kolla att allt ser helt ut?
Har de valt rätt adapter som stämmer mot ventilen?
Motsvarar stängt läge på dosan att ventilen är stängd på riktigt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja jag misstänker också något med shuntningen.
Den visar som sagt helt stängd men ändå 40 grader. Men när jag skruvade upp temperaturen på inomhusgivaren så indikerade den att shuntventilen öppnade och då höjdes temperaturen på framledningen direkt och började närma sig 50.
Kan det vara så att den signalerar stängd ventil men att shunten är felmonterad och den i själva verket är öppen typ halvt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
I och med att axeln i shuntventilen brukar gå att rotera helt fritt så kan den hamna i alla möjliga konstiga lägen. Man behöver skruva isär och ta bort shuntmotorn och se hur axeln och medbringaren står. Brukar finnas ett urtag/markering på axeln som markerar åt vilket håll shunten stänger helt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja jag misstänker också något med shuntningen.
Den visar som sagt helt stängd men ändå 40 grader. Men när jag skruvade upp temperaturen på inomhusgivaren så indikerade den att shuntventilen öppnade och då höjdes temperaturen på framledningen direkt och började närma sig 50.
Kan det vara så att den signalerar stängd ventil men att shunten är felmonterad och den i själva verket är öppen typ halvt?

Jo det är nog så.
Det brukar finna en indikering på själva ventilen bakom styrdosan, om man vrider denna till stängt läge manuellt så märker man om shunten är OK?
Tänk på att den kanske inte har nått stopp i ändläget utan fritt kan vridas ett helt varv runt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!