Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ackumulatortank och luft/vatten pump problem med framledningstemperatur  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niles

  • Gäst
Jag håller på att utreda värmesystemet i mina svärföräldrars hus. Jag är helt nybörjare på vissa delar.

Nuvarande system är en luft/vatten pump, Mitsubishi, som är kopplad till en ackumulatortank och via en shuntventil med vexve am20 shuntautomatik ut till radiatorerna. Jag vet inte om jag har rätt men jag tycker att framledningstemperaturen är lite hög när den är ca 40 och det är ca 5-10 plusgrader ute.

SÃ¥ systemet i sin helhet.
Från början en ved/pelletspanna som har eldats med pellets till nyligen och fortfarande med ved vid köldknäppar. Den går via laddomat 21 in i en borö 500liter av gammal modell. Solfångare var tidigare kopplad hit men nu urkopplad. Nu alltså luft/vattenpump som värmer konstant vattnet i ackumulatortank en till 55 grader. Det tycks om jag förstått det rätt att det är 55 grader i precis hela tanken hela tiden.
Framledningstemperaturen är som sagt runt 40 grader. Men om jag förstått det rätt så tar den inte vatten från tanken för shuntventilen är stängd åt det hållet.
Mer än så här förstår jag inte men jag tycker det känns fel . Det blir en bastu i delar av huset för radiatorventilerna är gamla och går inte att stänga.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
Det finns en rumsgivare till shuntstyningen. Den borde sitta centralt, inte nära värmekälla, inte bli uppvärmd från solinstrålning mot golvet från söderfönster, inte vid dörrar, fönster eller badrum. 150 cm över golvet.

Kontrollera att den har kommunikation som fungerar, batterierna inte slut etc.