Tusen tack alla!
Jag tror att min avvägning just nu är om jag skall strypa två hål för att nå samma temperatur in som det nya tredje, eller ha ett så högt flöde som möjligt. Eller, vilket jag misstänker, ett läge däremellan.
En del har här på ett övertygande sätt argumenterat för att jämna ut temperaturen, vilket jag testar nu. Det sker ju dock delvis på bekostnad av det totala flödet, även då det är svårt för mig att mäta.
Samtidigt försöker jag förstå teorin och stötte på examensarbetet ovan som argumenterar för högt flöde för att maximera energiuttaget.
Min teoretiska ansats:
- Värmetransport ~= Flöde* DeltaKB
- DeltaKB ~= HålTemp* 1/(1+Flöde). Egentligen ingen aning, men det funkar i extremvärdena. Är därmed ganska osäker på hur kurvan ser ut på ”midjan” som skall maximeras.
- för enkelhetens skull ansätter jag att Håltemp = konstant och med oändlig kapacitet, vilket naturligtvis inte alls är sant.
För att maximera Värmetransporten, deriverar jag ”ekvationen”: Vt(Flöde) ~= Flöde*(HålTemp*1/(1+Flöde)). Då blir Vt' ~= HålTemp/(Flöde+1)^2.
Det leder ju tankarna till att Värmetransporten maximeras i oändligheten (då Vt'=0).
Det är möjligtvis sant, men värmeväxlaren kan inte ta emot så mycket flöde, så extremvärdena har jag ingen större nytta av...

Att höja KBut är inte så lätt för mig, men misstänker att högt flöde leder till lägre nedkylning i värmeväxlaren = högre KBut.
KBpunpen går som lägst på 50% när kompressorn går som lägst vid 25% och därefter linjärt upp till 100% med kompressorn. Dess eventuella merförbrukning känns inte så viktig (max 50% av 180W).