0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppdaterat!KYL 110WFrysbox 155WKYL/FRYS 180WFrys 90WCp 90WOm man förstorar tempgivaren jag har i frysboxen ser man att gångtiden/vilotiden är ca 10/7 minuter, en effektivgångtid på ca14H/dygn. Detta gäller alltså en gammal frysbox. De övriga maskinerna är moderna. Säg en snittgångtid på12H/dygn. Detta ger att vitvarorna står för 6,4kWH och CP för ca 2,1kWH = 8,5kWH/dygn. Vart är de övriga 3,5kWH?Och jag menar det, det är INGA andra förbrukare som varit igång under denna tid.
Förstod inte riktigt dina siffror under "uppdaterat", avser de effekt när kompressorn är igång ?Byter du vvb till en något mindre modern vvb med polyuretanisolering så sparar du 1300 kWh/år. Inköp av en ny vvb kan ha en bra återbetalningstid. Ett annat knep är att sänka temperaturen något. Det räcker att du har fel på termostaten i en av dessa kyl/frysar så skenar förbrukningen iväg. Jag hade fel på termostaten i min gamla frys, OJOJ vad den drog ström, den gick på 100% hela tiden. Köp en kWh-mätare för en hundring eller två på Clas Ohlsson eller Rusta och kolla upp varje apparat för sig.MVH/Gano
Du har inte ventilation i huset?Ett sådant här aggregat med värmeåtervinning med ett litet värmeelement för att värma bort kondens, det kan ju vara en termostat gått sönder eller att en kontaktor brunnit fast i "till läge".Då står ju detta element och går fast det inte behövs och dra ström, några hundra watt i onödan...Du har inte tillgång till en tångampermeter så du kan slå av alla förbrukare och se om du ändå har förbrukning?Om inte, kanske det kan vara värt att hyra in en elektriker ett par timmar för att felsöka?Att elmätaren visar fel är trots allt ovanligt...Jag har kopplat in extra elmätare för att se vad som är värme och vad som är hh-el.Det diffade på 10 dagar - 0.9 kWh, då har jag decimal på min egna mätare men inte på elverkets.// Tony
Hej Pricken!Har du mekanisk elmätare så kan dom i princip inte gå för fort, dom kan efter flera års slitage gå något sakta däremot.De fel jag har hört om är att i bostadshus med elcentral för flera abonnenter har det hänt att man kopplat fel eller att någon händig har kopplat om så att ett hushåll betalar ett annat hushålls elräkning. Har du skumma grannar?/Svempa