Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rt styra värme till källare  (läst 5034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Svårt styra värme till källare
« skrivet: 21 april 2006, 17:03:41 »
Hur löser ni uppvärmning i källare den här årstiden? Känns svårt att klara det med de vanliga radiatorerna då radiatorvattnet bara är fesljummet nu när utetemp > 10 ºC. Men eftersom jorden fortfarande är kall och kyler källaren hamnar tempen snabbt på 16-17 ºC (inne i källare)

Jag ser bara två lösningar:
1. Skruva upp kurvan på VPn och justera radiatortermostater på övervåning så att de stryper direkt vid 22-23 ºC inne.
eller
2. Kör elradiatorer tillfälligt i källaren denna årstid.

Undrar vad som är mest lönsamt?

Hur gör ni?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #1 skrivet: 21 april 2006, 19:43:18 »

Jag ser bara två lösningar:
1. Skruva upp kurvan på VPn och justera radiatortermostater på övervåning så att de stryper direkt vid 22-23 ºC inne.
eller
2. Kör elradiatorer tillfälligt i källaren denna årstid.


Undrar just över samma sak...
elvärme känns inte direkt rätt tycker jag...Har man investerat över 130 lakan i BVP så anser jag att man inte ska behöva komplettera med elvärme :o

Termostater på markplan är en god ide men då kommer antalet start och stopp öka.
Fasta strypningar i rummen som blir för varma tycker jag låter bättre.

Någon annan som har nått förslag?
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #2 skrivet: 21 april 2006, 20:58:08 »
Nu svär jag nog i kyrkan  ;) men jag ställer ner termostaterna på några radiatorer i övervåningen (de mot söder) på ca 22 grader och öppnar för fullt på fasta instrypningen på de i nedervåningen. Sen håller jag koll så att antalet starter/dygn inte sticker iväg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #3 skrivet: 22 april 2006, 11:29:21 »
Nu svär jag nog i kyrkan  ;) men jag ställer ner termostaterna pÃ¥ nÃ¥gra radiatorer i övervÃ¥ningen (de mot söder) pÃ¥ ca 22 grader och öppnar för fullt pÃ¥ fasta instrypningen pÃ¥ de i nedervÃ¥ningen. Sen hÃ¥ller jag koll sÃ¥ att antalet starter/dygn inte sticker iväg.
Jag har alltid oroat mig för att radiatorerna skall börja läcka om man pillar på den fasta strypningen. Hur vanligt är det? Är det lika riskfritt att skruva på den fasta strypningen som att vrida på termostaten eller annan strypventil i systemet?

Hur justerar man enklast in sina termostatventiler om man inte är säker på var 20 ºC ligger?
Detta borde fungera (men det kanske finns lättare sätt):
* Se till att VPn genererar kännbar temp, säg 35-40 ºC
* Stryp ner termostaten en hack i taget och vänta 20-30 minuter tills radiatorn blir kall vid normal rumstemp. Markera läget på termostatratt.
* Hur vet man sen vad varje steg på ratten innebär i temp? Vänta tills rumstemp stigit 2-3 grader och göra om proceduren?
Hur gör ni?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Pedrollo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #4 skrivet: 22 april 2006, 13:39:35 »
Skruva upp parallellförskjutningen till kl 3(justeringen sitter på kretskortet innanför plåten),
sedan stryper du alla radiatorer på övervåningen till hälften till att börja med, detta läge kör du med på vår och höst, räcker inte detta för att få upp tempen i källaren går det höja mer på parallell. och strypa mer på rad. övervåning. När det blir kallare ute framåt vintern öppnar du termostaterna igen(om termostaterna är gamla brukar dom fastna)

Det är inte onormalt att man i många typ suteränghus för strypa lite på någon våning för att det ska bli bra.

Antalet start och stopp reglerar värmepumpen själv så det är ingen fara.

Däremot om du har väldigt få radiatorer i källaren kan du få problem med hög retur larm, då rekomenderar jag att du monterar in en fläktradiator med egen termostat som reglerar tempen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #5 skrivet: 22 april 2006, 16:52:07 »
Jag har alltid oroat mig för att radiatorerna skall börja läcka om man pillar på den fasta strypningen. Hur vanligt är det? Är det lika riskfritt att skruva på den fasta strypningen som att vrida på termostaten eller annan strypventil i systemet?

Ingen aning men mina har inte börjat läcka trots att jag skruvat en del på dem.

Citera
Hur justerar man enklast in sina termostatventiler om man inte är säker på var 20 ºC ligger?
Detta borde fungera (men det kanske finns lättare sätt):
* Se till att VPn genererar kännbar temp, säg 35-40 ºC
* Stryp ner termostaten en hack i taget och vänta 20-30 minuter tills radiatorn blir kall vid normal rumstemp. Markera läget på termostatratt.
* Hur vet man sen vad varje steg på ratten innebär i temp? Vänta tills rumstemp stigit 2-3 grader och göra om proceduren?
Hur gör ni?

Jag brukar mäta temperaturen i rummet, lägga örat mot radiatorn och skruva på termostaten. Man hör när termostaten stänger på att bruset i radiatorn ändras då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #6 skrivet: 22 april 2006, 16:54:55 »
Antalet start och stopp reglerar värmepumpen själv så det är ingen fara.

Njae, det är väl kopplingsdifferansen som styr detta, det värdet reglerar inte sig självt, fast en sån funktion vore kanske smutt att ha.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #7 skrivet: 22 april 2006, 16:58:40 »

Däremot om du har väldigt få radiatorer i källaren kan du få problem med hög retur larm, då rekomenderar jag att du monterar in en fläktradiator med egen termostat som reglerar tempen.
Inte pÃ¥ en IVT väl? Den reglerar ju pÃ¥ VB returen och jag har svÃ¥rt att se att den kan överstiga 48 ºC oavsett parallellförskjutningsinställning?  Vintertid skulle detta kunna hända med fÃ¥ raddar, men knappast nu.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #8 skrivet: 23 april 2006, 23:31:37 »
Efter vad jar har förstått så motsvarar 20ºC siffran 6 på MMA-termostater respektive 3 på Danfoss. Tror det är 4 på TA, men är ej säker..
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #9 skrivet: 24 april 2006, 07:57:20 »
Det har varit bra dagar att testa termostater nu. > 22 ºC dagtid och bara 18 ºC på morgonen. Tyvärr verkar mina termostatet stänga för långsamt för optimal funktion. Stryper jag dem dagtid så att de precis blir kalla vid 22 ºC, så öppnar de för lite då temperaturen faller och rumstemp faller ner till 18 ºC. Öppnar jag upp så jag får full värme vid 18 ºC så är de fortfarande ljumma och värmer i onödan vid 22 ºC.

Men i övrigt fungerar tipsen: öka parallellinställning på kurvan och stryp åt termostater på öv. Jag har nu varmare i källare än på öv nattetid, men öv hinner i kapp dagtid. En nackdel: med åtstrypta termostater på hela öv blir det en jäkla skjuss på vattnet i de få radiatorer som är kvar med öppna termostater och man får ett viss oljud. En radiator väsnandes så mycket så jag fick lov att stänga den helt för att få nattro!

Har dagens termostater snabbare stängning? Vad är normal tempdiff mellan helt öppen till helt stängd termostat på en vattenradiator?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Svårt styra värme till källare
« Svar #10 skrivet: 25 april 2006, 19:52:57 »
Det har varit bra dagar att testa termostater nu. > 22 ºC dagtid och bara 18 ºC på morgonen. Tyvärr verkar mina termostatet stänga för långsamt för optimal funktion. Stryper jag dem dagtid så att de precis blir kalla vid 22 ºC, så öppnar de för lite då temperaturen faller och rumstemp faller ner till 18 ºC. Öppnar jag upp så jag får full värme vid 18 ºC så är de fortfarande ljumma och värmer i onödan vid 22 ºC.

Men i övrigt fungerar tipsen: öka parallellinställning på kurvan och stryp åt termostater på öv. Jag har nu varmare i källare än på öv nattetid, men öv hinner i kapp dagtid. En nackdel: med åtstrypta termostater på hela öv blir det en jäkla skjuss på vattnet i de få radiatorer som är kvar med öppna termostater och man får ett viss oljud. En radiator väsnandes så mycket så jag fick lov att stänga den helt för att få nattro!

Har dagens termostater snabbare stängning? Vad är normal tempdiff mellan helt öppen till helt stängd termostat på en vattenradiator?
Ja termostaterna är tröga... Ställer man in dem på 20ºC så får man räkna med att tempen svänger mellan 18-22.

Förutom att själva termostaten är trög så är det lite besvärligt med att värmen från radiatorn kan störa regleringen.. Man brukar ofta ha ca 2 grader varmare vid termostaten än ute i rummet (så när jag sa 20ºC i ett tidigare inlägg så är det 22 vid själva termostaten..) fiR:
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!