0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tackar givetvis för alla råd och tänkte prova imorgon bitti att stänga av alla termostaterna i huset. Temperaturen kommer vara i snitt 2 plus och jag skulle gissa att för luft luft har cop värde 4 då så bra tillfälle att prova stänga av golvvärmen och radiatorerna. Kommer att köra Auto läge ( normaldrift)Lite lurigt kan det vara med golvvärmen eftersom en av termostaterna reglerar både köket och badrummet på nedre plan. Så länge badrumsdörren lämnas öppen eller på glänt kommer dock värmen in där. Jag ska återkoppla här i tråden hur resultatet blir och därefter kan vi kika lite på finlir med eventuell dag och nattsänkning om ni tror att detta kan vara till hjälp men vad jag förstått på tidigare inlägg inget som rekommenderas. Tror inte heller Det är så lätt att programmera i onecta appen. Jag kommer även överväga en sänkning av fläkthastighet från fyra till tre men tänkte ta detta i nästa vecka annars blir det svårt att utvärdera om jag gör flera olika saker samtidigt.Förhoppningsvis ska min investering av luft luft bidra till en viss sänkning av förbrukningen även om den inte blir lika mycket som jag hoppas på. Dock tror jag investeringen kommer att öka livslängden på min IVT 495 med några år eftersom kompressorn där inte behöver jobba lika hårt längre. Vad tror ni om livslängden på min Daikin xrh40? Mår den bäst av att få vara i Auto läge dygnet runt och kunna gå med så jämn kompressorhastighet som möjligt jämfört med växlingar mellan Econo och normal samt avstängningar flera timmar? Mitt hus är 170 kvadrat. Luft luft bör ensamt kunna klara uppvärmning av hela huset utan att överbelastas ner till ett par minusgrader därefter kan det vara bra att stötta upp med lite golvvärme så att kompressorn i luft luft inte behöver gå för hårt eller vad tror ni?