Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX samt avfuktare.  (läst 803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FTX samt avfuktare.
« skrivet: 26 januari 2023, 13:20:37 »
Hej! Jag kanske tänker helt fel men tänkte köpa en avfuktare till tvättstugan som ligger i källaren på vårt sutteränghus. Vi har ftx system och en frånluftsventil i tvättstugan, så kanske helt onödigt? Det är närmast en tropisk fuktighet i rummet när tvätten hängs upp..men den torkar fort.

Är detta onödigt? Eller rent av idiotiskt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FTX samt avfuktare.
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2023, 13:27:53 »
Hej! Har ni bra ventilation och skaplig värme på brukar tvätten torka någorlunda snabbt. Om det tar lång tid att torka gör en avfuktare nytta men då ska dörrarna vara stängda så det bara är ett begränsat utrymme som avfuktas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX samt avfuktare.
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2023, 13:33:35 »
Hej! Har ni bra ventilation och skaplig värme på brukar tvätten torka någorlunda snabbt. Om det tar lång tid att torka gör en avfuktare nytta men då ska dörrarna vara stängda så det bara är ett begränsat utrymme som avfuktas.

Ja, det går under 1 dygn. Man få väl ha i åtanke att det är fuktigt ute den här årstiden..

Jag tror jag avvaktar med avfuktaren o slår upp ftx'en från växel 1 till 2 :-)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FTX samt avfuktare.
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2023, 13:39:29 »
Det kan vara hög relativ luftfuktighet nu på vintern med snö och slaskväder ute men den absoluta fuktigheten är störst på sensommaren. Då kan det vara segt att torka saker. Precis, prova bra ventilation och skaplig värme i första hand.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sunken94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX samt avfuktare.
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2023, 13:46:28 »
Det kan vara hög relativ luftfuktighet nu på vintern med snö och slaskväder ute men den absoluta fuktigheten är störst på sensommaren. Då kan det vara segt att torka saker. Precis, prova bra ventilation och skaplig värme i första hand.

Tack för svar! :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 421
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!