Har saunat så länge jag kan minnas (är nu 55 år...).
Nu när jag mitt första egna hus (fjällhus) låååångt uppe i norr (Arjeplog) så har jag ju självklart försökt läsa på både här i forumet och hos olika saunatillverkares hemsidor om hur den "perfekta" ventilationen i saunan skall vara så blir jag bara ännu mer snurrig...
I villan här hemma i Stockholm hade jag elektriskt uppvärmt aggregat och körde då mekanisk tilluft (utifrån via väl isolerat rör för att inte få kondens på utsidan av tilluftsröret) och drog ut luften nedanför lavarna (nästan i golvhöjd). Frånluftsröret var sedan inkopplat på badrummets frånluftsventilation.
Fungerade finfint och jag fick jämn och fin värmefördelning mellan övre lavarna och de nedre lavarna.
Nu när jag bygger helt nytt så är förutsättningen lite annorlunda och jag blir inte klok på om jag kan köra självdragsprincipen och då ändå kunna ta tilluft UTIFRÅN med tilluftsdonet placerat i höjd med eller nedanför aggregatet. Tilluftsventilen kommer att ha stängningsbar lucka så att jag kan stänga tilluften när saunan inte används.
Bifogade bild nummer 1 är en skiss på ventilationsritningen som VVS-firman gjort.
Huset har alltså FTX-ventilation och det sitter då givetvis ett frånluftsdon i badrummet.
Bastuaggregatet jag kommer att ha är ett Harvia Forte AFB9 Svart:
https://nordic.harvia.com/sv/produkter/HAFB900400M/forte-afb9-svartAggregatet kommer att vara placerat som det är ritat på ventskissen ovan.
VVS-firman har ritat tilluftsdonet som "ÖD2" i ritningen ovan och kommer då att vara placerad i mitten av aggregatets höjd och tar alltså tilluft som friskluft utifrån.
Frånluften har dom ritat in som ÖD1 och placerad ovanför bastudörren (glasdörr). Bastudörren kommer också att ha en springa på cirka 15 cm mellan golv och dörr.
Vad jag kan läsa mig fram så är inte det här en vettig lösning och jag själv skulle hellre placera frånluftsdonet ÖD1 strax under översta bastulaven och då mer mot dörren som går ut från badrummet för att på så sätt få luften att strömma genom hela bastuutrymmet. Bild nummer 2 och 3 visar som jag tänkt mig ventilationen i bastun.
1. Är det verkligen vettigt att ta tilluften utifrån (som ofta kommer att vara kall och t o m minusgrader)?
2. Att jag har FTX-ventilation i huset och frånluftsdon i badrummet är det samma sak som att jag då har mekaniskt ventilation från bastun och därmed egentligen borde placera tilluftsdonet ovanför aggregatet så att luft trycks in ovanifrån aggregatet?
3. Skall tilluften i fråga 2 då tas utifrån eller inifrån? Funkar det överhuvudtaget att ta den inifrån badrummet med tanke på att det är FTX-vent och frånluftsdon i badrummet?
Läser man på Harvias hemsida på länken
https://nordic.harvia.com/sv/kontakta-oss/faq/Så står det bland annat:
"A. Placering av tilluftsventilen. Om mekanisk frånluftsventilation används ska tilluftsventilen placeras ovanför aggregatet. Om naturlig frånluftsventilation används ska tilluftsventilen placeras under eller bredvid aggregatet. Tilluftsrörets diameter ska vara 50–100 mm. Aggregat med separat temperaturgivare: bastuns tilluftsventil får inte vara nära temperaturgivaren! Läs installationsinstruktionerna för aggregatet för mer detaljerade instruktioner.
B. Frånluftsventil. Placera frånluftsventilen nära golvet, så långt bort från aggregatet som möjligt. Diametern på frånluftsröret bör vara dubbelt så stor som diametern på tilluftsröret."
På saunainter.com hittar man också en bra beskrivning av bastuventilation på
https://www.saunainter.com/ru/stroim-saunu/stroim-saunu/?lang=seDär står det bland annat:
A. Placering av ventilen för inloppsluft. Om bastun har självdrag ska ventilen för inloppsluft monteras nedanför bastuaggregatet.
A1. Om bastun har artificiell (mekanisk) ventilation ska ventilen monteras ovanför bastuaggregatet, i väggen eller taket. Diametern på ventilationsröret för inloppsluft ska vara 50 – 100 mm. Friskluft ska helst tas in utifrån.
B. Placering av ventilen för utloppsluft. Montera ventilen för utloppsluft så långt från bastuaggregatet som möjligt på motsatt vägg och på 250 – 400 mm höjd från golvet. Diametern på röret för utloppsluft ska vara 100 mm och större än diametern på röret för inloppsluft. Vi rekommenderar dig att använda en färdig, rektangulär luftkanal för utloppsluften.
På Beijer Byggs hemsida kan man hitta följande dokument:
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/medias/docus/229/6203708.pdfI manualen till själva aggregatet så hittar man följande bild:
(
https://pim.harvia.com/rockon-images/CIP/asset/download/3c5b6375-efcf-42bf-86ea-4ff1ab4796a9/318)
Bifogade bild nr 4 visar Harvias två varianter på bastuventilationen.
Eftersom jag alltså har FTX-ventilation och ett frånluftsdon i badrummet, ska jag då tolka det som att jag ska gå efter principen "mekanisk ventilation" trots att själva fläkten inte sitter i frånluftsventilen i bastun?
I många instruktioner jag hittar så står det ofta
"Frånluften bör mynna ut i det rum där den ingående luften till bastun tas ifrån"
Det blir ju svårt att åstadkomma när man som t ex Harvia rekommenderar åt mig att ta tilluft utifrån.
Jag förstår också att det är direkt olämpligt att ha frånluftsventilen ut i det fria eftersom det normalt sett är undertryck i hus med FTX-ventilation och då skulle frånluftsventilen istället släppa in kall luft utifrån.
Suck, så rörigt och jag som trodde jag var saunakunnig...