Dagens kompressorer är 95% DC-invertrar. Du måste ha en inverter driver. Och även kontroll. Det är relativt enkelt, men du måste fortfarande skaffa lämpliga certifikat. Propanvärmepumpen måste stå utomhus. Utvecklingsavdelningar världen runt arbetar med det. Om du envisas kan jag hjälpa dig till.
Jag undrar om Panasonic (tidigare Sanyo) har R290 scroll. Mycket möjligt eftersom Panasonic planerar en luft/vatten värmepump april 2023. Ska kolla med mina kontakter i Kina.
Jo, nörden i mig vill nog ha en inverter trots allt. Verkar som Copeland har mkt fixed speed ännu, men de kanske säljer dåligt. Dessutom verkar deras invertermodeller vara AC-invertrar.
Har Copeland inga permanentmagnet motorer ännu?
Har surfat runt nu och även kollat med de 2 svenska grossisterna, båda kliar sig i huvet bara när man säger R290 och något annat än små kolvkompressorer för frysar..
På Ali finns iaf en del, men infon är ju ibland knapphändig så även ett lågt pris kan ju vara meningslöst..
LG har helt klart en luft/vatten med Propan för lansering i vår, Niibe har ju också en ny. Vad deras kompressorer heter och kan inköpas verkar döljt i dunkel.
Sanyo har haft en scroll för 10 år sedan som Multichiller körde sina prov på, men det har jag inte lyckats hitta tillbaka.
Det jag hittat är dessa modeller för R290:
Mitsubishi (Scrollkompressor)
APB33FAAMT 1,1 – 10,55 kW
APB42FAAMT 1,5 – 14,12 kW
APB52FAAMT1,83 – 17,490 kW
APH60YAAMT 7720W (Fixed speed)
På Aliexpress säljs dessa för runt 200$
I detta dokument finns även 3 modeller med lite bättre COP, men dessa finns inte någonstans på nätet annars:
https://www.siamcompressor.com/siamcompressor/assets/file/SCI%20scroll%20catalogue%20English.pdfDPB28FC3MT 2,1 – 8,12 kW
DPB36FC6MT 2,72 – 10,47 kW
DPB52FA1MT 2,61 – 18,27 kW
Copeland (Scroll)
YHV029 Pris och tillgång oklart
YHV046 Pris och tillgång oklart
ZH11KCU-TFMN-434 (Fixed speed) En på Ali vill ha 23690 kr
Helt klart verkar Copeland ta bra betalt, är de värda 10 ggr mer än en Mitsubishi?
Sedan har LG och Daikin några modeller för R22 förstås, men det verkar vara fixed speed.
De som säljer kompressorer verkar nästan aldrig sälja driver så det blir ju nästa fråga, var hittar man sådana?
Är det nödvändigt att köpa av samma märke?
Sedan då kontroll. Men det kanske man kan bygga på en Aurdino eller köpa billigt nånstans.
Har du möjlighet att hjälpa mig välja komponenter o inköpsställen är jag tacksam!
Detta med propan på utsidan utreddes noga när jag byggde om vpn för 10 år sedan. Vi kom fram till att då källaren den står i har tillräckligt stor golvyta och mängden som maximalt kan läcka ut är mindre än 2 kg så är det lugnt.
Ett läckage sker ju nästan alltid med långsamt förlopp också så det blir ännu mindre koncentration.
Har dessutom skaffat ett gaslarm med Zigbeekoppling som jag tänkte installera trots allt.
Certifikat behövs som väl inte, en av anledningarna att jag valde propan från början
Har justerat rubriken då det ju ska vara teknikneutralt. Bara jag slipper en ny kolvkompressor..