0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejEn 32 kulvert räcker men var med på att det finns risk för susnings ljud av strömninen i rören (dra inte in den i sovrum). Ja du hamnar äver 100 pa/m men är det under 40 meter gjör det väldigt lite i drift av cirkulationspumpen.
Normalt dimensionerar man ju för 55/45 vid DUT.Vet du att husets maximala effektbehov är 10 kW?76 W/m2 vid DUT är ju rätt mycket, gammalt hus?Befintliga radiatorer?Om effektbehovet är mindre så kommer du att få lägre framledningstemp än 55 grader även om du dimensionerar för 55/45.
Vårt hus är ett älvsbyhus från 74, det förbrukar 20 000 kWh/år om det står tomt, och jag brukar räkna med att effektbehovet ligger på 45-50 W/m2 vid -25 grader.13 cm isolering i väggar, tror det är 200 mm i tak och golv.7 cm isolering i väggarna i ekonomidelen.Ingen mekanisk frånluftsventilation.Hur är ert hus isolerat?Det jag tänker är att du nog skulle kunna räkna på samma radiatorer, men 55/45, då borde du få ned flödet - om jag tänker rätt. (vilket inte är någon garanti.)Det kommer ju inte att ändra utfallet i praktiken med avsikt på ett effektivt system, men bättre visa vilka flöden du kan förvänta dig, och det kan ge dig andra tryckfall i dimensioneringen.
Hej, försöker rita upp mitt system i Purmos verktyg för att bestämma alla dimensioner jag ska ha. Just nu kör jag på 52/43, DUT på -18.Jag vill ha ett effektivt system men blir lite förvirrad av verktygets rekomendationer mot andras förslag.Väldigt kort så är det för en villa på 130m2, 10kW värme.Verktyget tycker då att min kulvert ska vara 40mm pex enligt nuvarande inställningar. Efter kulverten delas det upp på två stammar, 5828/4173W i 32mm pex.Så det är inget gigantiskt system men ändå rätt grova dimensioner, känns det som. En röris gav kommentaren att han "kunde inte tänka sig" att kulverten behövde vara grövre än 25mm(koppar).För att slippa lägga dubbla priset på för stora rör så ber jag om råd för vilket DT jag borde använda för att dimensionera.
Jo, om det ryms 1-2 dm bredare radiatorer under fönstren är det inte så dyrt att gå upp ett steg i storlek, jag skulle hellre satsa "extrapengar" på det än att köpa en jättedyr kulvert som egentligen inte är nödvändig.Volymen är viktig om man har on/off-värmepump.Mindre viktig om man har en inverter.