Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Spökar i golvavlopp?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Spökar i golvavlopp? (läst 2347 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HIZ
Expert på värmepump
Stad/land: Gävle
Antal inlägg: 241
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
Spökar i golvavlopp?
«
skrivet:
24 december 2022, 17:55:23 »
Citera
Jag förgyllde en timme av julaftonen med att lätta på locket till ett golvavlopp där det är stopp till sådär 95%, en tvättmaskin använder sig av avloppet och efter senaste tvätten var halva golvet i tvättstugan översvämmat.
Det var solkigt vatten upp till brädden och jag pumpade ut det.
Jag ville bara se hur det ser ut, rensningsgrejer har jag hemma och detta är i mammas villa.
Till min oerhörda förvåning gick det inte att se någon avrinning eller vad man säger, det fanns inget hål där vatten kunde lämna platsen.
Jag har hört att dylika hål kan sättas igen, men jag såg inte ens ett spår av ett före detta hål. Knackade med hammare, men nej. Det lät ihåligt eller plåtljud på ett segment men det var allt.
Grävde med en stor skruvmejsel, ingen öppning gav sig tillkänna.
Hämtade ett spett (!) och det gick att spetta i tre väderstreck, men en vägg hindrade den sista riktningen.
Absolut bara betongkänsla plus det där plåtljudet.
Golvavlopp utan avlopp?
Men det rinner ändå ner vatten fast oerhört sakta.
Vem kan upplysa hur jag går vidare?
Loggat
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
SV: Spökar i golvavlopp?
«
Svar #1 skrivet:
24 december 2022, 20:26:42 »
Citera
Bild?
Jag har en ”ring” som jag viker och drar upp, så kommer en del av brunnen upp, så blir det fritt rakt ner till kommunens reningsverk.
Vattnet ska liksom fyllas på i brunnen tills det rinner över innuti brunnen, kallas väl vattenlås?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #2 skrivet:
24 december 2022, 20:58:39 »
Citera
Ful bild att visa på en högtidsdag men här kommer den:
(2-3 cm vatten på botten)
Ringen går inte att lyfta
Du gav mig iden att titta noga i övre delen av brunnen men det finns ingen antydan till avrinning.
Nånstans sipprar det ut vatten iaf, väldigt sakta, men inte ens det kan jag spåra.
Jag vet att det kan bli som cement av kaustik soda ifall någon har använt det förr, så det är därför jag knackat och stått i.
Borrhammare? Jag har en sån, men då ska man ju veta var...
«
Senast ändrad: 24 december 2022, 21:10:07 av HIZ
»
Loggat
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #3 skrivet:
24 december 2022, 21:00:43 »
Citera
Som jämförelse golvbrunn i garaget, samma diameter, helt annat utseende och utrinningen är med röd pil då det blev otydligt på fotot
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3967
Karma +3/-2
Kön:
rocas
«
Svar #4 skrivet:
24 december 2022, 21:15:36 »
Citera
ser ut som vanliga gjutjärnsbrunnar
kratsa med fingrarna i botten...så känner du vartåt vattnet rinner ut
den nedre brunnen rinner nog inte ut där pilen är...utan åt andra hållet
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #5 skrivet:
24 december 2022, 21:26:35 »
Citera
Jag kände med skruvmejsel i lilla hålet åt andra hållet, men det tog emot, i så fall rinner det neråt där, bakom plåten.
I problembrunnen finns en antydan till "nånting" sånt neråt i bild, och där hördes plåtljudet när jag knackade. alltså samma som uppåt i bild på den fungerande brunnen.
Det kan nog stämma, ett sånt litet hål är lättare att missa och det måste vara igensatt ordentligt.
Vattnet är märkligt nog svart, oljigt och det sista gick inte att pumpa ur med den sänkpump jag har (elektrisk) så jag får leta efter det lilla hålet först
Tack ska du ha så länge och god jul utan mardrömmar om gamla golvbrunnar
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #6 skrivet:
24 december 2022, 21:28:45 »
Citera
På första bilden ser det ut som avrinningen är nedåt. Kör ner handen efter väggen så ska det vara en öppning under där vattnet skall rinna av.
Och på andra bilden är det som rocas skriver, avrinningen är uppåt.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #7 skrivet:
24 december 2022, 21:30:33 »
Citera
Kanske läge för nya brunnar? Och rör? Kanske hela systemet är järnrör? Bilade ut ett golv från ett 1950 tals hus med järnrör och var en massa hål överallt i rören, både i väggar och golv.
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #8 skrivet:
25 december 2022, 11:44:51 »
Citera
Det är som ni skriver, jag ger även juldagen guldkant med att rota vidare, jag tömde oljesörjan (?) bättre med en nedstoppad svamp flera gånger och jag höll svampen med en lång polygrip (usch) och efter uppgrävande av lerliknande sörja med en offrad matsked (enligt annan tråd med liknande problem) så kunde jag skönja ett litet hål längst ned efter den sluttande plåten, fastnade inte på foto, -gul markering, hade inget lagom böjt verktyg att känna efter i hålet, sen långt upp på plåten uppenbarade sig en fyrkantbult efter rengöring -röd markering.
Nästa steg är, gissar jag, att lossa bulten om det går och plocka bort plåten?
Loggat
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #9 skrivet:
25 december 2022, 11:59:18 »
Citera
Olja i vattnet, jag är rätt säker, får man lite på sig sitter det lika svart och hårt som från gammal olja i en dieselmotor.
Alternativ ett : tvättstugan har förr varit garage och garaget tvättstuga (ren golvbrunn) -går bort medelst avancerad tankeverksamhet då det inte finns någon garageport till tvättstugan och inga spår efter en sån.
Aternativ två : någon har förr hällt olja i avloppet
-skulle oljan då ligga kvar längst ned i brunnen? Verkar konstigt.
Alternativ tre : Oljan kommer från oljepannan.
Det finns en golvbrunn i pannrummet som är bredvid tvättstugan.
Jag fick inte upp det locket och där har jag tömt uppsamlat oljevatten så det skulle inte ge något.
Huset har inte oljeeldats sedan 2014, då sotaren antecknat avtällning av pannan och föregående ägare avled.
Nu är pannan påställd och brandskyddskontroll godkänd i samband med att jag fyllde olja och drog igång oljeeldning.
Kanske har det varit en oljeläcka i pannrummet?
Även tanken är dock besiktad och ok.
Alternativ fyra: Det spökar (så är rubriken rättfärdigad)
och faktum är att det spökat i huset på annat sätt.
Jag stryker dock alt fyra.. spöken håller inte på med vilka dumheter som helst..
Alternativ fem : Det är något annat som gör vattnet och bottensörjan svart.
Vad skulle det kunna vara?
«
Senast ändrad: 26 december 2022, 14:50:10 av HIZ
»
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #10 skrivet:
25 december 2022, 12:40:01 »
Citera
Skit som påverkar gjutjärnet på nåt vis, eller bara i enkelheten skit som suttit där länge?
Loggat
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #11 skrivet:
25 december 2022, 12:59:31 »
Citera
Ja just det, olika tvättmedel i så fall under de senaste åtta åren.
Innan det vet man ju inte vad farbrorn gjorde i tvättstugan.
Loggat
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #12 skrivet:
26 december 2022, 15:02:04 »
Citera
Underligheterna fortsätter.
Skruvade ur pluggen med fyrkantfäste, hålet blev ungefär som hålet på det sluttande planet i den fungerande brunnen.
Så ingen plåt fanns att dra undan.
Hällde vatten i hålet för att se om det var avrinning, men det var det inte.
Fast det är förbindelse med själva brunnen eftersom jag kunde se att vattennivån under hålet blev samma som i brunnen.
Ska man kunna köra en rensningswire genom hålet?
Jag vet fortfarande inte var avrinningen är i denna brunn.
Det börjar kännas som nödvändigt med rörkille som kan bila bort eländet och sätta in en ny golvbrunn.
Mor tvättar inte själv, går inte ens ner i källaren, hon går med rollator.
Jag får tvätta nu, vattnet töms via en plåt-ho med stor kran i avloppet, jag tog bort ett rör där och kan tömma i en hink.
Sen gå till pannrummet och tömma hinken.
Inget som hemtjänsten gör om de tvättar.
Skulle också kunna göra hål i väggen och dra en grov slang till pannrummet.
men en rörkille får kolla upp eländet först.
Loggat
Capt.M
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 183
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Capt.M
«
Svar #13 skrivet:
27 december 2022, 10:14:59 »
Citera
Det här är mina erfarenheter av äldre golvbrunnar, de borde vara applicerbara även på dessa exemplar...
Utloppet (om det inte är igensatt då, såklart) finns i botten av skålen, i form av ett vattenlås som är riktat mot den sida där pluggen sitter. Pluggen går alltså till utrymmet "på andra sidan" av vattenlåset, och syftet med den är just att man om man tar bort den ska man kunna komma åt med ett rensband ut i utgående avloppsledning. Där någonstans ska alltså det röret finnas. Rimligen sitter det horisontellt ganska högt upp och är riktat bort från brunnen i "pluggens riktning".
Det som i den andra brunnen såg ut som ett synligt utlopp är i själva verket ett inlopp. Om det används kommer det normalt från något som inte har ett eget vattenlås. Det kan vara en vattenlåslös brunn (spygatt) eventuellt belägen utomhus (där ett vattenlås alltså skulle frysa sönder) eller en tvättmaskin eller så. Men det kan också vara oanvänt och proppat.
Loggat
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning
HIZ
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
HIZ
«
Svar #14 skrivet:
27 december 2022, 14:02:13 »
Citera
Toppen, nu får jag skaka fram ett rensband.
Och inloppet i garagebrunnen är riktat mot garageporten, det finns nog en brunn utomhus, det är svag backe ner mot porten, det verkar inte ha runnit in vatten i garaget så det kanske fungerar.
«
Senast ändrad: 27 december 2022, 14:05:26 av HIZ
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Spökar i golvavlopp?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1223
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
jälldorf
Raecer
Nocoll1948
Zyberdude
Börje__
Josth
BiggerDigger
Classe57
DonPablo
Hres
HBerggren
Scoop
tyke
Mike
Gulsippen
mindis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info