Så börjar det lacka mot jul, vi jobbar några timmar idag, "posten skall fram" med paket till alla som beställt prylar i webshopen.
I år har försäljningen i
www.energibutiken.se ökat med 23%, nåt liknande med försäljning/installation av luftvärmepumpar lokalt i Piteå.
Annonsintäkterna från forumen ligger på samma nivå sedan typ 7 år, där har facebook och Google tagit en allt större andel av kunderna.
Forumet har haft ett ökat intresse från Svenska folket, mycket självklart beroende på de höga elpriserna, och de mycket kompetenta personer som bidrar med sin kunskap för att hjälpa andra på bästa möjliga sätt. (Statistik nedan)
Jag kommer spontant att tänka på personer som CarlN, Roland, Lexus, Josth, Thompa71, Svenske Kocken, Rocas, Purjo__, TS Comfort, Smurfen, DonPablo, HBerggren, torbjorn_forsman, och ett gäng andra (Ber om ursäkt till alla jag glömt) som mer eller mindre dagligen ger av sin tid och sina kunskaper. Grymt stort tack till alla som bidrar!
Utvecklingen i världen är dyster, men om man lyfter blicken och ser på den långsiktiga utvecklingen så har den historiskt varit god, och jag har väl en i grunden positiv syn på framtiden, typ vansinnet måste få ett slut, så jag tror att vi går mot ljusare tider under det kommande året.
Tre stora ämnen under senaste året (utöver värmepumpsfrågor alltså) har varit: Kriget, Bränslepriser, Elpriser, vilket jag tänkte kommentera.
Kriget i Ukraina kommer (killgissar) antingen få ett slut, eller så blir det mer "som det varit" med pågående strider i de annekterade områdena, där det VARIT strider i flera år redan. Putin lär inte ge sig i alla fall, så länge han sitter vid makten.
Att vinna över Ryssland tror jag är svårt, om inte NATO går all-in med sin krigsapparat.
På något sätt tror jag i alla fall att läget kommer att normaliseras i det området, även om striderna fortlöper.
Hur länge vi i omvärlden orkar bidra med resurser är oklart, känns som att "något måste hända snart" om intresset att bidra inte skall klinga av.
Bränslepriserna kommer att harmoniseras med priserna i resten av EU senast vid nästa årsskifte, det tycker jag är positivt, och jag hoppas att en ny prissättningsmodell för elpriserna kommer på plats det kommande året, vi kan inte ha det som nu i alla fall, den saken är klar.
Hörde en politiker prata om ett system med ytterligare ett elområde, Elområde 5, som skulle omfatta exporten.
I det systemet skulle man prissätta den förbrukning som sverige har, ca 134 TWh bara få säljas i elområde 1, 2, 3 och 4 (Sverige), i elområde 5 kan "EU-Spotpris" vara styrande.
Det skulle ha 3 stora fördelar.
1. Incitamentet som finns idag är att minska produktionen och öka exporten för att maximera vinsterna hos energiproducenterna, det skulle försvinna om de stora pengarna bara fanns att hitta i elområde 5.
2. Det skulle skapa ett incitament att bygga ny produktion för att kunna exportera större mängder el till elområde 5, vi skulle på så sätt kunna få en delvis ny exportindustri som hittills mer eller mindre bara varit ett "olyckligt resultat" av överproduktion som beror på den energibesparing vi gjort i Sverige under lång tid.
3. Det skulle säkra Svensk Exportindustris framtid, och det kapital som tillförs samhållet av detta, på sikt det som krävs för att kunna ha ett välfärdssystem som vi har. Utan billig energi kommer vi att bli ett fattigt land med allt mer urholkade välfärdssystem, och ett land som folk flyr ifrån. (Ett mörkt, kallt, glesbefolkat land är ju ingen naturlig samlingspunkt för folk om det inte finns vissa fördelar som gör det drägligt att bo där, i vårt fall tror jag att den största fördel vi har är just billig el som gjort vårt välfärdssystem möjligt att bygga upp)
Även med en ny strategi får vi nog räkna med lite högre elpriser framöver, men inte i närheten av det vi idag ser, det är i alla fall vad jag tror.
Ikväll är det gröt och skinkmacka hos dotterns Svärföräldrar, imorgon har vi julafton här hos oss, sen är det dags för jobb igen, vi gör årsbokslut vid årsskiftet, så vi har mycket jobb med leveranser, administration, inventering och annat så här kring årsskiftet.
Salt och sött, men jag önskar i alla fall alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!
Och än en gång ett stort tack till
alla som bidrar i forumet!