Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Kölbärare ut minus, pumpen löser ut.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Kölbärare ut minus, pumpen löser ut. (läst 2524 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
SV: Kölbärare ut minus, pumpen löser ut.
«
Svar #15 skrivet:
15 december 2022, 17:36:56 »
Citera
-22 grader på utgående köldbärare är svårt att tolka på annat sätt än att det är is i förångaren och att utgående köldbärare därför är anrikad på sprit. Men det borde inte hålla på att svaja upp och ner om det finns ett flöde genom förångaren. Isen smälter rätt snabbt.
Så småningom bör temperaturen in och ut bli ungefär lika, det kan skilja någon grad på grund av att givarna visar fel. Man ser tiondels grader på displayen men det hindrar inte att de kan visa mer än en grad fel. Så det är inte säkert att de visar samma temperatur trots att det är det. Har man nått en temperaturdifferens som är någorlunda konstant får man vara nöjd.
Om köldbärarpumpen fungerar som den ska och det inte finns någon blockering av flödet ska en sådan här situation inte kunna uppstå. Lågtryckspressostaten ska stanna pumpen innan det fryser i förångaren.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Anders Leo
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 62
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Anders Leo
«
Svar #16 skrivet:
15 december 2022, 18:08:08 »
Citera
Tack Roland för bra hjälp. Just nu så är köld in på +7.7 och köld ut från -3 till + 13. Ska jag fortsätta låta köldpumpen gå och köra på elpatron eller köra igång kompressorn?
Får hjälp av en kille 07.30 imorgon som hade tid att komma och kolla lite snabbt. Han ska tydligen vara duktig jobbar åt en firma i Köping.
Tacksam för dina bra svar som alltid.
Mvh Anders Leo.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #17 skrivet:
15 december 2022, 18:20:42 »
Citera
Det verkar vara något fel på köldbärargivarna. +7,7 grader in tycker jag är lite för högt för att vara rimligt. Berget i mellersta Sverige är runt +7 grader 100 meter ner och här handlar det om ett borrhål som nyligen har belastats. Det borde vara några grader lägre temperatur än bergets temperatur. Det är vanligt att köldbärargivarna blir fuktskadade och då visar de för högt. Det förklarar troligen varför köldbärare ut kan visa +13. Så utgående temperatur är inte mycket att lita på och frågetecken för ingående.
Det kanske vore värt att prova om köldbärarpumpen snurrar. På köldbärarpumpen finns det en mutter på motorhusets centrum. Skruvar man loss den kan man se om axeln roterar. Det finns ett spår i axeln så det är lätt att se. Att motorn brummar behöver inte betyda att pumphjulet roterar. Det kan läcka lite köldbärarvätska när man lossar muttern men det brukar inte vara något större läckage.
Prova sedan med att köra igång pumpen om pumphjulet roterar.
Tillägg: Köldbärartemperaturerna styr ingenting utan de är bara för information. Defekta temperaturgivare påverkar alltså inte pumpens funktion. Det är lågtryckspressostaten som stannar pumpen, sen kan temperaturvisningen vara vad som helst.
«
Senast ändrad: 15 december 2022, 18:23:12 av Roland
»
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Anders Leo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Anders Leo
«
Svar #18 skrivet:
17 december 2022, 10:40:58 »
Citera
Hej Roland. Jag fick hjälp av en kille som fixade fram en begagnad givare på köldbärare ut. När jag bytte ut den så hoppade pumpen igång och värdena in och ut var bra på köld sidan.
Efter 5 minuter så började den att värma varmvatten och då löste den ut för hög pressostat istället. Varför inträffade detta. Killen som hjälpte mig med givaren är ledig nu i helgen och jag kan inte nå honom. Kan du ge mig något bra tips om vad jag kan göra. Den fungerar som den ska med elpatron.
Anders.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #19 skrivet:
17 december 2022, 16:54:04 »
Citera
Jag är lite förvånad att byte av temperaturgivare hjälpte. Min pump har samma reglersystem vad jag vet och där styr inte köldbärargivarna något utan är bara för information.
Det finns flera orsaker till att högtryckspressostaten löser ut till exempel dåligt värmebärarflöde, beläggningar i kondensorn, elektronikfel eller, med tanke på att den stannade vid varmvattenberedning, luft i varmvattenberedaren.
Lufta varmvattenberedaren och ställ ner börvärdet för varmvattentemperaturen fem grader så får vi se om det hjälper.
Loggat
Anders Leo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Anders Leo
«
Svar #20 skrivet:
18 december 2022, 09:26:56 »
Citera
Hej. Jag gjorde som du sa och sänkte värmen på varmvattnet och sedan har det fungerat som vanligt. Varmvatten finns fast jag sänkte så det är väl troligen den givaren som är tokig också skulle jag tro.
Tack för hjälpen Roland.
Reparatören som fixade den andra givaren till mig uppmanade oss att kanske börja tänka på att byta ut vår värmepump mot en ny då den är 20 år gammal.
Har du något förslag på vad för pump som säljs idag som vi kunde ersätta denna pump med.
Anders.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #21 skrivet:
18 december 2022, 10:10:16 »
Citera
Se efter vad det är för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning. Den temperaturen ligger bör ligga ca 7 grader över inställt börvärde på varmvattentemperaturen. Är det fel på beredarens givare på så sätt att den framkallar högtryckslarm bör skillnaden bli större om det är fabriksinställningen på kopplingsdifferensen (=5 grader) för varmvattenberedning.
Det ska inte vara något problem med att värmebärare ut är uppemot 55 grader i slutet av en varmvattenberedning.
Det verkar vara väldigt långa leveranstider på värmepumpar för närvarande.
Hur många timmar har kompressorn gått? Vad är det för värden på hetgastemperatur (GT3) och utgående värmebärare (GT8) när de läses av samtidigt?
«
Senast ändrad: 18 december 2022, 10:12:40 av Roland
»
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4833
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #22 skrivet:
18 december 2022, 10:35:51 »
Citera
Från manualen till Rego 600
(december 2003)
Larm om motorskydd köldbärarpump (MB2)
Larm om pressostat låg (LP)
Larm om givarfel
Larm om köldbärare in och ut (min-temperatur, -10°)
Kan vara så att någon eller några larmfunktioner har skapats efter att din värmepump lämnat Tranås, men någon av dessa larm borde du ha registrerat i din värmepump meny 11.
Loggat
Anders Leo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Anders Leo
«
Svar #23 skrivet:
18 december 2022, 10:53:10 »
Citera
Hej. Jag jobbar just nu och får kolla på det du skrev när jag kommer hem. Beträffande hur många timmar den gått så har den gått upp till max timmar + för att sedan gå tillbaka till noll och sedan - och sedan till noll och just nu ligger den på 1340 timmar. Jag vet inte var den vänder på max timmar.
Anders.
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4833
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #24 skrivet:
18 december 2022, 11:02:01 »
Citera
Då har den gått 66 876 timmar
Den vänder vid 32 768 timmar
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #25 skrivet:
18 december 2022, 11:33:43 »
Citera
Citat från: Lexus skrivet 18 december 2022, 10:35:51
Från manualen till Rego 600
(december 2003)
Min manual är daterad september 2001 och där finns inte larm för låg köldbärartemperatur med i förteckningen för samtliga larm. Anders pump också är från 2002 men den måste ha tillverkats efter ändringen. Jag borde ha reagerat på att det i första inlägget står "anledningen är köldbärare ut min" men jag utgick från att det var lågtryckspressostaten som stoppade. Så har jag lär mig något nytt.
En pump som har gått 67000 timmer borde hålla några år till. Kompressorerna lär konstrueras för 75000 timmar. Min pump har gått över 80 000 timmar och det finns nog de från 90-talet som är uppe i över 100 000 timmar.
Om temperaturskillnaden mellan hetgas och utgående värmebärare börjar öka är det ett tecken på att kompressorn börjar bli sliten. Ett normalt värde är 30-35 grader men hetgasgivaren kan visa flera grader fel.
Loggat
Anders Leo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Anders Leo
«
Svar #26 skrivet:
19 december 2022, 09:08:13 »
Citera
Okej tack då kanske den går något år till. Var kan jag se hetgastempen som ska jämföras med utgående värmebärare?
Anders.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #27 skrivet:
19 december 2022, 09:19:39 »
Citera
Alla temperaturerna finns i meny 3. Hetgastemperaturen tror jag kallas kompressor men det är egentligen temperaturen på det komprimerade köldmediet efter kompressorn som mäts.
Loggat
Anders Leo
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Anders Leo
«
Svar #28 skrivet:
19 december 2022, 09:28:37 »
Citera
Kompressorn ligger under GT6 på vår pump, men den givaren har pajat också och måste ersättas med en ny.
Men då förstår jag vad du menade, tack. Måste få tag på någon bra isoleringstejp att tejpaa för de nya givarna har du något tips om det? Finns det Jula lr Biltema kanske?
För övrigt såg jag att vår manual var från maj 2002.
Anders.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #29 skrivet:
19 december 2022, 10:58:43 »
Citera
Har inget bra tips. Jag har använt tunn skumplast och ståltråd men skumplasten lär åldras.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Kölbärare ut minus, pumpen löser ut.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 769
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
rocas
Josth
Nocoll1948
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info