Jag har just bytt från vedpanna med acktank till F2120 och VVM 310. Golvvärme i hela huset, fem slingor på nedervåningen och fem på övervåningen. Hela källaren är klinker på betong, hela övervåningen är trägolv utom lite klinker i hallen. Källaren har också mycket mindre yttervägg och fönster än övervåningen. Alla slangar har samma dimension, det enda som skiljer är (de okända) slinglängderna och vad det är för golv.
När jag köpte huset i maj var cirkpumpen för golvvärmen ställd på max, framledningstemperaturen var manuell med ratt i pannrummet, och alla rum stryptes med rumstermostater. Om alla termostater var stängda körde cirkpumpen i väggen under tiden (ingen bypass finns). Jag har svårt att komma på hur man kunnat konstruera det kassare (det är ändå byggt 2002) men har man gratis ved så. Jag hade ingen ved, jag körde med elpatron

Dessutom har jag nu upptäckt att samtliga golvslingor var helt ostrypta och det finns ingen dokumentation på slinglängder.
Det jag vill göra nu är förstås att köra utan termostater i hela huset utom ett par sovrum, och försöka trimma in systemet med pannans kurvor. Från början blev källaren stekhet (22°, och tom 24° i badrummet) medan övervåningen var iskall (typ 17-18° och ännu värre i badrummet). Jag har testat att strypa på olika sätt men hur jag än gör blir hela övervåningen iskall. Till och med om jag stänger alla slingor i källaren helt. Framför allt badrummet uppe verkar helt immunt mot värme. Jag känner att utgående slang blir varm och returen också (men det är uppe vid taket så rätt svårt att avgöra), men inte rummet

Det är svårt att mäta dT på slingorna eftersom pannan varierar cirkulationen steglöst. Kanske man ska låsa den på nån hastighet under tiden man mäter?
En galen ide jag testade var att betrakta uppskattad golvyta som "slinglängd". Typ att 30 kvm skulle motsvara 90 meter (faktor 3 isf, godtycklig faktor verkar inte göra enorm skillnad i tabellerna). Det måste väl ändå vara bättre än ingenting som första grundinställning? Men då blev ju klinkergolven i källaren ännu varmare (längsta slingan där, ostrypt) och badrummet på övervåningen ännu kallare (kortaste slingan, bara ett varv från helt stängd). Så jag har provat att i princip strypa hela källaren och se vad som händer men jag får ÄNDÅ ingen värme på övervåningen. Jag måste nog strypa badrummet uppe, annars ger det väl jättelågt dT och pannan drar ned farten på cirkpumpen till ett minimum vilket inte blir så bra (inte ens badrummet blir varmt). Jag tycker det verkar som detta händer lite oavsett hur jag stryper. Eller att den ger upp att skicka värme helt för den inte är nöjd med dT.
Skulle lite luft i systemet på övervåningen kunna ställa till det så mycket att det knappt kommer värme alls? Jag provade att lufta idag men det verkade inte vara nåt, och det verkade inte göra någon skillnad. Men jag kanske spolade för kort tid eller nåt. Hur länge ska man spola en slinga på säg 30 kvm för att vara säker på att faktiskt ha spolat igenom den? Jag borde ha kännt på tempen förstås... iskallt vatten betyder att allt är utbytt.
Jag har en känsla att pannan lurar mig, både det där att cirkpumpen ändrar hastighet (vilket förstås är bra när allt väl funkar) men kanske andra saker också. Jag skulle vilja säga åt pannan att köra ut 40° kontinuerligt i en viss fart medan jag mäter och stryper. Går det tro?
Jag pluggade i en USB-sticka för att logga men pannan kändes inte vid någon sticka alls. Den kanske var för stor? Det var en rätt rejäl sticka (32 GB eller nåt) men nyformaterad för MSDOS och helt tom.
Om man bara har två slingor, lika långa, men den ena har klinker och den andra trägolv, ska den ena då strypas? Vilken isf?