Har kollat de flesta rum nu en och en och resultaten är försiktigt positiva då 5 styrdon/termostater fungerar bra.
Jag har ju en ”ny” termostat från 1990 i sin förpackning. För att kolla huruvida termostaten är problemet i nedan fall då jag inte får spänning i kopplingsplinten till styrdonet, kan det vara en idé att stänga av strömmen, dra ur glassäkringen ur transformatorn, koppla loss den gamla potentiellt felaktiga termostaten och koppla på den nya och sedan starta igång allt igen och se ifall jag nu får spänning?
Ovanvåningen:
Kök (1): får spänning, styrdonet är väldigt varmt fastän termostaten står på ”av”. Tror det antingen beror på att vredet till termostaten är satt i fel läge (dvs det jag tror är av är egentligen på för att locket/vredet sitter på fel), eller mer troligt kanske att ventilstiftet fastnat och styrdonet försöker trycka ner den utan framgång (ingen aning om det kan skapa sådan reaktion dock) eller slutligen att styrdonet är kasst.
Matplats (2): får ingen spänning när termostaten är på (ska kontrollera ifall det kommit målarfärg på ngn av de ledande delarna under locket)
Vardagsrum (3): får spänning, stiftet går dock inte riktigt ner så mkt som på de andra styrdonen och jag tror det har att göra med att hela höljet på styrdonet sitter lite på sniskan och är typ knäckt
Stora sovrummet (4): får spänning, fungerar bra
Badrum (5): får spänning, fungerar bra
Arbetsrum (6): får spänning, fungerar bra
Barnens sovrum (7): får ingen spänning när termostaten är på (ska kontrollera ifall det kommit målarfärg på ngn av de ledande delarna under locket)
Nedervåningen
Förråd (1): ingen spänning, oklart varför kanske trasig termostat eller styrdon (har ej målat om här)
Bad- och pannrum (2): får spänning, fungerar bra
Sovrum (3): får ingen spänning när termostaten är på (ska kontrollera ifall det kommit målarfärg på ngn av de ledande delarna under locket)
Allrum (4): ej kontrollerat ännu
Entré (5): får ingen spänning när termostaten är på (ska kontrollera ifall det kommit målarfärg på ngn av de ledande delarna under locket)
Klädkammare (6): har ingen termostat i detta rum, kan det vara så att termostaten till entrén styr styrdonen för slinga 5 och 6? Hur kollar jag ifall så är fallet?
Tvättstuga (7): får spänning, fungerar bra