Hej, köpte fastighet med 5 lägenheter i i våras, bor i den ena själv.
Värme system är en ihop kok men det var sämre än jag trodde.
Såhär är det, en lyfco luftvattenvärmepump som är dålig, den producerar knappt 40 grader när det är +1 ute, sen sjunker de bara.
Den är kopplad till en ackumulatortank, eller skulle mer säga arbetstank på 500l, tom, inga slingor bara en in och en retur, tanken står i ett isolerat skjul utanför pannrummet, i den tanken sitter en elpatron också.
Från tanken går det vidare till en Nibe city vx oljepanna som är ombyggd till pellets, brevid den står en 190l vvb.
Mitt problem är att förra ägaren har kört med elpatronen i tanken nästan jämt, jag ville spetsa med pellets istället så jag servade och drog igång det systemet, de visade sig att de går åt otroligt med pellets, 3,5 säck på 16h (360kv hus)
Insåg att jag samma temp ut till tanken på returen när jag kör pellets, men får tillbaka 8 grader lägre, vilket gör att pelletsen alternativt elpatronen får jobba konstant med att hålla värmen.
Jag är helt inställd på att ringa rörmokaren och be honom ta bort tanken, då får lvp jobba mot nibe pannan istället, kommer ändå behöva spetsa med el eller pellets men tänker att de inte kommer gå åt mera eftersom de blir mindre vatten att värma upp, eftersom tanken verkar ha en avkylande effekt, finns alltså ingen laddomat eller något.
Har beställt nytt system med de kommer i vår, så vill göra det bästa av situationen. Vad säger ni om mitt långa inlägg jag fick kasta ihop över en blindskit