Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vissa golvslingor är kalla
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vissa golvslingor är kalla (läst 863 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Karin Boström
Gäst
Karin Boström
«
skrivet:
05 december 2022, 09:48:40 »
Citera
Har golvvärme nere. Radiatorer uppe. Bergvärmepump. Ngenic.
Två ”centraler” där golvvärmen utgår ifrån. Alla sex slingor från centralen nära bergvärmepumpen funkar fint. Alla slingor varma. Alla golv varma.
Men vid centralen långt bort från pumpen där är 4 av 6 returslingor och golv kalla. Resultatet är att vissa delar av huset är varma och vissa jättekalla.
Vi har provar lufta rören, kommer bara vatten. Trycket drygt 1.0.
Värmekällan i Väst har tid typ i april…
Ni proffs här. Vad tror ni? Och framför allt. Vad kan vi göra/testa för att få alla golv varma?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Vissa golvslingor är kalla
«
Svar #1 skrivet:
05 december 2022, 10:25:21 »
Citera
Det jag skulle prova vore att öka varvtalet på cirkpumpen som matar det hela till max.
Sedan skulle jag (om det finns) prova att tvärt stänga och öppna någon avstäningsventil till fördelaren - det kan skapa tryckstötar som gör att eventuell luft trycks iväg i systemet.
Ett annat sätt man kan göra är att stänga alla slingor utom en av de som inte har något flöde, då kommer ju allt tryck och flöde vilja passera den slingan och fördriva luft, om det är det som är problemet.
Om ni ska testa det så är det viktigt att det finns noterat hur många varv öppna justeringsventilerna på varje slinga är, eller att man kan stänga på "termostatsidan" så att alla slingor utom den ni vill forcera fram flöde till är öppen.
Måste ni stänga på returen så är det smart att räkna antalet varv från "nuvarande läge" till stängt, så ni kan ställa in dem likadant efteråt.
Ibland kan det vara så att hårt strypta returventiler kan "låsa fast" en luftbubbla som spärrar flödet, så det kan även räcka med att öppna mer på de slingor som saknar flöde.
Har du en bild du kan bifoga på fördelaren så kan det vara lättare att förklara.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
KarinBost
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
KarinBost
«
Svar #2 skrivet:
05 december 2022, 10:58:03 »
Citera
Provat öka varvtalet på cirkulationspumpen i perioder. Ingen framfång.
Tack för hjälpen.
«
Senast ändrad: 05 december 2022, 11:22:09 av KarinBost
»
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
«
Svar #3 skrivet:
05 december 2022, 20:41:55 »
Citera
Jag tror som Rickard, stäng av alla slingor utom en av de kalla åt gången och se om du kan få cirkulation i den. Hjälper det inte så är det nog dags att öppna upp systemet och försöka spola ur det med vattenslangen etc. Du kan ju stänga av fördelare helt på vänster sida och troligen koppla in slangar på höger sida om du lossar något lock eller avluftningen.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
06 december 2022, 08:45:22 »
Citera
OM jag tolkar det rätt så matar rören som kommer från golvet första fördelaren, och den fungerar, visst?
Cirkpumpen som sitter ovanför, försörjer den bara radiatroerna, eller golvslingorna längre bort, eller både och?
Jag gissar att den försörjer den andra gruppen golvvärme, den låga temp som visas på tempgivarna indikerar att det:
1. Inte finns något flöde in i den slingan
2. Att bypassen (ledningen som går mellan rören just nedanför cirkpumpen) är så mycket öppen att nästan allt flöde bara recirkulerar.
3. Att det är nåt fel på maxbegränsningstermostaten (eller shunten) som sitter ovanför cirkumpen, och att den därför inte släpper in vatten med högre temp än xx grader, t.ex. 25 grader. (Någon kan t.ex. att ställt ned den på lägsta möjliga inställning, och då går vattnet bara runt i cirkpumpen.
Nu är det inte helt säkert att jag fattat helt korrekt hur det där är tänkt att fungera, men det är i vart fall troligen där någonstans du har felet.
Jag skulle nästan gissa på shunten ovanför cirkpumpen, att det är nåt där som är feljusterat eller trasigt.
Skulle också vara intressant att veta vart rören till radiatorerna går, gissar att de är fördelade redan innan de där rören som kommer upp ur betongplattan vid fördelaren?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
06 december 2022, 08:48:28 »
Citera
Ser nästan ut som en flödesindikator ovanför cirkpumpen?
Om någon haft isär den och glömt sätta in stoppfjädern längst upp så kan kulan/svävkroppen plugga flödet (beror lite på hur mätröret är konstruerat), då skulle svävkroppen kunna stoppa flödet mer eller mindre helt.
Stäng av cirkpumpen och kolla så svävkroppen ramlar ned.
Se sedan till att den inte går i taket igen när du startar cirkpumpen.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 821
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
rocas
Smurfen.
lubbis
Mike
Josth
Ewald
Hoke
jehu
flunosslin
purjo__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info