Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När kommer kraschen….  (läst 811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
När kommer kraschen….
« skrivet: 03 december 2022, 20:21:11 »
Funderade på att lägga ämnet i omröstningar! Men valde o ta det här!

Forumägaren Richard med flera andra har kommit med profetior om börskurser o framtiden framöver. Naturligtvis vet jag inte mer än någon annan vad som komma skall…. Läser sporadisk på Cornucopius sida om allt möjligt bla ekonomitrådarna.

Sammantaget om man tar in omvärlden o vad som skett o troligtvis kommer o ske så känns det som vi är i stormens öga! Med tanke på krig i Ukraina inflation sedelpressar som snurrar på elpriser som drar iväg matbrist osv osv….

Min högst amatörmässiga gissning är att vi kommer få en lågkonjuktur som kommer svepa över oss i början av nästa år. Tror att det kommer bli väldigt tufft för många speciellt unga barnfamiljer med nyköpta hus där både räntor samt saftiga elräkningar förstör trivseln på detta kommer även ökade matkostnader osv…

Tydligen har småhusmarknaden (priset) i Stockholmsområdet redan gått ned med närmare 15-20% inom loppet av 1 år. Tror att det bara är en början på fallet. Det som ev håller priserna uppe är behovet av boenden.
Tror tyvärr att raset kommer fortsätta med minst 10-20% till….

Naturligtvis kommer folk strama åt sin leverne o konsumera mindre med följd av att folk kommer förlora jobb…

Vad tror/vet ni andra som häckar här :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: När kommer kraschen….
« Svar #1 skrivet: 03 december 2022, 22:37:35 »
Vi ör väl bara tillbaka på samma nivå som 3-4 år sedan, no big deal.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När kommer kraschen….
« Svar #2 skrivet: 03 december 2022, 23:23:50 »
I nyköpta hus kan det bli problem. Många unga lever på marginalen. Om jag minns rätt, så var det populärt att inte amortera utan bara betala räntor. Det var en tes som gick ut på att huset skulle öka markant i värde och vid försäljning så skulle det finns många kronor över att lösa ut all skuld och bli en bra skvätt kvar. Dom sitter nog framöver med Svarte Petter.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: När kommer kraschen….
« Svar #3 skrivet: 03 december 2022, 23:41:22 »
Ja men bankerna ska ju ha lånat ut max så att de ska klara 5-6% ränta.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När kommer kraschen….
« Svar #4 skrivet: 04 december 2022, 09:55:53 »
Köper man bostad, när det är rea eller inte rea, där alla vill bo,
dvs i bättre områden där det bara bor "rika och friska" , så gör man en god affär över tid, tror jag.
« Senast ändrad: 04 december 2022, 09:57:40 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När kommer kraschen….
« Svar #5 skrivet: 04 december 2022, 09:58:12 »
Men banken räknade inte med att allt annat har gått upp en hel del slår man ihop mat el och bränsle blir det en hel del tror många kommer få det tufft. Amorteringsfria lån var det väl några år sen man kunde få i dag tror jag man måste under nån viss % för att slippa amortera men det kommer nog snart tillbaka igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När kommer kraschen….
« Svar #6 skrivet: 04 december 2022, 11:13:30 »
Vill bara lägga till att det nog inte bara är boendet i villa som blir drabbat även brf o hyresgäster blir nog drabbade. Dels på grund av ränteläget samt fördyringar vad det gäller bla uppvärmning….
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: När kommer kraschen….
« Svar #7 skrivet: 04 december 2022, 12:20:10 »
Då nöden knackar på dörren så kommer många lösa det på något sätt.

Jag kan minst fyra bra recept på nagelsoppa.

Min mormor hade inte ens egna skor. Hon delade med sina syskon när hon var liten. Vilket betydde att hon gick i skolan varannan dag.

Så skärp er. Vi löser detta. Vi lever i lyx och överflöd. Sluta gnäll och lös problemet
I stället. Tänk på alla stackare i Ukraina  som förlorat allt de äger och frysen i nån källare.
« Senast ändrad: 04 december 2022, 12:23:48 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När kommer kraschen….
« Svar #8 skrivet: 04 december 2022, 16:12:01 »
Är skuldfri och kan elda med ved och har jobb jag tror kommer finnas kvar så är inte orolig för egen del men tror vissa får det tufft dock inte jämfört med Ukraina.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!