0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja, vi har folk på jobbet som beter sig som om det var första dagen på jobbet varje dag, dom kanske är jättelyckliga över att få lära sig något nytt varje dag. Vissa ska nog stå på line "Löpande band" och göra samma sak år efter år.Idag fick jag höra om en pensionär som klarar sig precis ekonomiskt och då har hon ändå jobbat hela livet, hennes syster måste fortsätta jobba 2 dagar i veckan för att klara ekonomin. Såhär var det inte när jag var ung för dåtidens pensionärer.
En av förklaringen är att dagens pensionärer har helt andra krav på sitt liv än vad det var tidigare och sen beror det helt på hur man levt sitt liv mina föräldrar har usel pension men klarar sig bra i och med att dom inte har några skulder och bor i en bostads rätt med hyffsat låg hyra.
Jag har länge haft 60 som mål för pensionsålder. Många att göra saker har jag nu kunnat bocka av här hemma. Det är några småsaker kvar som ska göras i närtid och dom är inte ens kostsamma. Vi har 30 månader kvar på huslånet.Med 20år kvar till pension ska jag nu börja spara lite extra till pensionen. Jag trodde nu efter ombyggnation och renovering mm. att det skulle ta slut på kontona. Men trots dyrare och tidigarelagd renovering finns det pengar. Vi är tydligen sparsamma och tjänar okej. Förr sparade jag 1000kr/månad till pension. Det blev totalt 60000kr som nu är värt nästan 300000kr. Dom pengarna tänkte jag ta ut och skatta för och sedan placera i ett nytt sparande. Tänkte avvara 2-3000kr/månad och sätta in på samma sparande. På 20år blir det en del pengar. Tanken är även att sätta undan bonuspengar och semesterersättning för månadslönen räcker som den är.Jag försöker hela tiden få sambon att tänka likadant. Hon vet att jag räknar på allt och det är jag som sköter ekonomin. Häromdagen sa hon till och med att vi borde kunna spara mer än 2-3000kr var till pensionen Jobbet sätter undan 680kr/månad (pengar som facket förhandlar upp varje år) till en speciell pensionsfond och det är även till den som jag löneväxlar. Det sparandet är värt nästan 1 miljon idag. Pengarna går att använda först när jag är 55år.Ni är flera som skrivar att man ska hålla sig under brytpunkten för statlig skatt. När jag räknar på det är det helt klart något att tänka på. Jag får kanske ta pension före 60 😉
Har en bra bit kvar till pensionen men har sedan några år tillbaka sett över sparande till pensionen.Försöker vara aktiv i PPM och gick över 1 miljon där förra veckan:-)