Hej.
Flyttade i våras in i vårt hus med BVP och blandat radiatorer och golvvärme i utbygge tvättstuga/badrum. Jag har aldrig riktigt kännt av att golvvärmen blivit riktigt varm och har börjat koppla på termometrar och liknande för att försöka lista ut vad som händer.
Jag har även kollat upp vilken shunt det är jag har, och det är en Roth Minishunt, som styrs av rumstermostat (men där förra ägaren kopplat bort styrdonet då även dom troligen hade problem). Frågade förra ägaren precis när vi flyttade in om just golvvärmen, och han sa att det brukade vara så, att golvet var väldigt trögt då slingorna troligtvis låg långt ner?
I vilket fall, när jag kollade databladet för shunten, och när jag kollade på lite exempelinstallationer/bilder av samma shunt på internet så vill jag få det till att min shunt skulle kunna vara installerad bakochfram.
Shunten sitter i något hemmasnickrat system utan riktig golvvärmefördelare, med tre slingor (oklar längd) enligt bifogad bild.
Från databladet/manualen finns en skiss på hur det ska kopplas enligt bifogad bild.
Har jag förstått det hela fel? Eller borde inte pumpen sitta på golvvämesidan och trycka runt vätskan där i slingorna? Nu sitter pumpen på samma sida som radiatorsystemet och till och med kortsluter framledning och retur i radiatorsystemet?