Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?  (läst 730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tiina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej! Finns det några möjligheter att tidsstyra värmepumpsdriften så att man undviker höglasttimmarna (kl 6-7 och kl 18-19) när elen är som dyrast? Ni är många riktiga experter här, tacksam för en "handbok" för dummies i detta. Dels ser det ut att vara möjligt att styra värmedriften och dels varmvattenproduktionen men jag vågar inte göra något utan att få lite råd. Ni sitter säkert på expertkunskap även i detta, här är vi alla tacksamma för tips för att minska förbrukningen under höglasttimmar och elräkningen under den kommande vintern. Vi har vår villa i Umeå, jag antar att man för en del inställningar behöver ta hänsyn till huruvida man bor i södra eller norra delen av landet. Tacksam för instruktioner och tips! Har bergvärmepump (Vaillant GeoTherm plus).

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2022, 13:36:41 »
Hej! Du kan ju undersöka om produkten Ngenic Tune (https://ngenic.se/) fungerar till er modell av värmepump. Tror det är det enklaste alternativet. Tyvärr väldigt lång leveranstid som det är nu.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

TiinaMaarit

  • Gäst
TiinaMaarit
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2022, 19:12:07 »
Hej! Jag tror att du missförstod mig, sorry om jag beskrev otydligt. Det finns i menyerna i vÃ¥r värmepump möjlighet att ange tidsintervaller för värmedrift och tidsintervaller för varmvatten var för sig. GÃ¥r det att programmera driften pÃ¥ nÃ¥got smart sätt sÃ¥ att man styr mot de billigare timmarna pÃ¥ elmarknaden, eller i vart fall undviker att pumpen kör igÃ¥ng under topplasttimmarna kl 8-9 och 18-19. Det bästa vore att pumpen värmer huset och varmvattnet sÃ¥ att den är klar precis innan kl 8 pÃ¥ morgonen, sedan mÃ¥ste väl pumpen värma huset när  värmen gÃ¥r ner till den angivna minimitemperaturen om det är riktigt kallt ute, men i den mÃ¥n det gÃ¥r att styra. Kan man för värmedriften t ex ange tidsintervallen 09.00-18.00 och 19.00-8.00 och fÃ¥ den pÃ¥ det viset att hoppa över topplasttimmarna. Varmvattenproduktionen är ju lite lättare att styra mot tider där man vill kunna duscha o s v. Skulle önska  höra hur ni gör styrning mot billigare timmar om ni har goda rÃ¥d. Jag har bra koll pÃ¥ elpriserna och hur de normalt varierar över dygnet, det kan man väl bygga en del styrning pÃ¥ utan att det finns en app som styr mot aktuella timpriser? Tacksam för tips och rÃ¥d!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4770
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2022, 19:20:35 »
Beror på hur du tänker. Att stänga av helt blir nog inte bra, då kallnar huset ner och kostar rätt mycket att få upp värmen igen. Det man kan göra är att lura utomhusgivaren att det varmare än det är. Då kommer tempen inomhus att sjunka så mycket som inställning är.

Utloggad Tiina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2022, 18:20:42 »
Det jag undrar över är hur man använder tidsprogram som finns i menyn? Det är dåligt förklarat i bruksanvisningen men det finns möjlighet att ställa in tidsprogram för värmedrift och tidsprogram för varmvattendrift. Upp till tre uppvärmningstider kan ställas in för båda. Varmvattendriften är jag inte lika nojig över, den kan man ju styra till tider då man vet att det t ex oftast behövs varmvatten för dusch. I bruksanvisningen anges förslagsvis två intervaller: kl 6-8 och kl 17-23, fabriksinställningen är vardagar 6-22, lör 7.30-23.30 och sö 7.30-22. Varmvattendriften är ju inte kritisk på samma sätt då inget mer händer än att man inte har tillräckligt med varmvatten om man styr den på fel tider. Med värmedriften är det ju inte lika självklart. Hur ofta går värmepannan på värmedrift t ex på vinterhalvåret när det är kallt ute? Kan man lyckas styra förbi en timme utan problem? Jag har inte tillgång till någon statistik över antal starter per dygn från pannan via menyerna som skulle kunna ge ledning. Eller omvänt hur länge kan värmedriften stå utan att temperaturen i huset sjunker för mycket? Kör värmedriften automatiskt igång när sänkningstemperaturen har uppnåtts, d v s finns det en inbyggd säkerhetsfunktion för att temperaturen inte ska gå ner för mycket? Här är informationen i bruksanvisningen väldigt knapphändig. Det enda som står är att sänkningstider behöver inte användas. Och att det kan vara bra att utnyttja den billiga elen på natten. Nog borde väl någon kunna detta här?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2022, 21:09:40 »
Jag tolkade manualen så att med tidssturningen väljer du vilka timmar pumpen sänker temperaturen från börvärde dag 20 till 15 sänkningstemperatur (i manualen).

Så testa att göra en tidsstyrning mellan 12-15 och se om den då sänker tempen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Kan man styra värmepumpsdriften till billigare timmar?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2022, 21:11:40 »
Golvvärme? Då skulle jag kört på nattetid om det är billigt och ha sänkt hela dagen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!