Jag har en liknande lösning med en munters som går hela tiden, men egentligen tror jag mer på att övervaka fukthalten externt och styra hela avfuktare så den står helt still under delar av dagen.
Inte ens när fuktbelastningen på en krypgrund är som störst tror jag att den behöver gå mer än 50% av tiden för att hålla fukthalten under 70%.
Man kan även ha högre börvärde än 70% fukthalt vid låga temperaturer då det finns en skala där mögelrisk föreligger.
För att jag själv skall kunna åstadkomma detta har jag tagit hem nya produkter i webshopen som gör det enkelt att justera hur ofta, vilka tider - och hur länge t.ex. avfuktaren, Varmvattenberedare mm behöver gå.
Jag har köpt in en prisvärd mekanisk timer som man ställer in i 15 minuters intervaller, via vanliga "ryttare" som trycks in eller ut på de tider man vill att det man styr skall gå.
Min tanke är att med hjälp av den kunna spara energi på fläkten, i mitt fall drar fläkten 70W, så jag kan inte göra lika stor besparing som du, men 300-400 kWh på ett år borde jag kunna kapa i alla fall, eller runt 1.5% av vår totala förbrukning.
Produkten finns inte i webhopen när detta skrivs, men jag skall försöka lägga in de mest grundläggande uppgifterna, bild och pris på den idag, borde synas under "nyheter" i energibutiken.se senare idag.
Har man en två eller trefas belastning så krävs en extern kontaktor som drar den lasten men styrs av timern.
Din lösning kanske kan fungera, men det finns ju två luftflöden på din enhet, om jag minns rätt hur de är konstruerade, ett som cirkulerar luften i krypgrunden, och ett delflöde som lämnar krypgrunden för att skapa något av ett undertryck.
Vilket flöde är det du tänker dig skall vara "på" hela tiden, är det undertrycket, eller cirkulationen, eller båda, men med en mer kostnadseffektiv fläkt?
Lite beroende på hur maskinen är konstruerad är jag inte säker på att du kan sätta en fläkt externt som ersätter den interna, det måste du i så fall kolla upp.