0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul med fler som har tankar på tankar bopakoster! Har likt du en 8kW BVP som i nuläget är dockad mot 2kbm arbetstank. Jag har baserat antal driftstimmar på utomhustemperatur. 5 av graferna är temperaturgivare jämt fördelade över höjden på tankarna. Som syns på bilden gick pumpen från 22:00 igår till 03:00 idag och då höjde den temperaturen på hela volymen från strax över 40 grader till cirka 50 grader. När det är -10 ute kommer min pump behöva gå de flesta av dygnets timmar iaf så då kommer jag förmodligen inte ha någon större nytta av tanken ändå. Däremot så har jag börjat förbereda för installation av en 16kw pump som jag hämtade i söndags med lite nya komponenter i kyldelen. Så med lite högre effekt så kommer jag nog få nytta av tanken även om det kanske inte räcker hela dygnet. För min del funkar det kanon i nuläget och man ser tydligt att graferna i Tibber-appen för kostnad och förbrukning "anti-korrelerar", dvs förbrukningen är hög när priset är lågt. Visar på en besparing på ca 30% på elhandeln i Off-Peak verktyget.Resonemanget kring att värmen skulle vara slut 18:00 och man därför skulle vara tvungen att ladda med dyr el tycker jag är lite missvisande. Skälet till att det blir så är ju att man haft en dålig algoritm i sin styrning. I det här fallet att man satt för låg gräns för vad man anser billigt.När det kommer till energilagring tror jag inte det är så mycket som är lika kostnadseffektivt som vatten. Är man lite händig kan man dessutom komma ganska billigt undan.
OM jag tolkar din graf rätt så har du ett behov av ca 28 graders framledningstemp, men värmer mellan 40 och 50 grader "fast kondensering" när elen är billig.
om vi blir sittande med dessa fluktuerande elpriser över tid. (Vilket jag inte tror)
För senaste driftcykel visar min pump följande temperaturer. Innan start låg KB in på 17 grader. Efter några minuter 8 grader och efter 4 timmars kontinuerlig drift på 6 grader. Man tycker ju lite synd om de som har inverterpumpar där man styr effekten för så lång gångtid som möjligt, de måste ju drabbas hårt av detta om det är som du säger.