0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja det känns skönt! det som kanske inte framgår är att fläkten och rörsystemet inte suger luft under plattan utan endast omsätter luften i källaren. Jag tänkte att det kan vara ett bra tips om man vill slippa borra hål i plattan. Men det fungerar nog inte om man har väldigt höga värden. mvhJens
Hej! skrev tidigare om mina höga radonvärden och att tidigare ägaren lurade oss med sina mätningar. Jag monterade en central fläkt och drog rör med utsug till varje rum i källaren i höstas som komplement till befintlig radonsug. Nu fick jag mätresultatet, endast 50Bq/m3 Tidigare hade vi 800 Bq på bottenplan och 550 på övervåningen. Ursprungligen innan den första radonsugen installerades hade vi 2200 Bq på bottenplan och 1800Bq på övervåningen.Det var en enkel installation som endast kostade 3.500 kr.Nu känns det bra mvhjens
Hej Thomas! för mig räckte det inte med befintlig radonsug. När jag monterade frånluftsfläkten resonerade jag så här: Om jag skapar ett undertryck i källaren genom att justera tilluftsventilerna och justera hastigheten på fläkten stiger inte radonet till boytorna. Jag har dörrarna stängda till källaren och tillluftsventiler i alla fyra hörn i källaren, frånluften går ut via kanal till taket.(det gäller alltså markradon inte radon från byggmaterial).Mitt resonemang håller bevisligen eftersom jag fått ner radonvärdet. Jag hade kunnat montera flera utsugspunkter under plattan i befintligt radonsugssystem men min lösning blev enklare och dessutom vill jag ha bra ventilation i källaren. Så för mig gäller inte ditt påstående att värdet skulle stiga. däremot håller jag med dig i ditt påstående om jag inte hade skapat undertryck i källaren, då hade ju bara frånluftsfläket sugit in mer radon i huset.Enda nackdelen är att jag inte monterat en värmeväxlare så jag får säkert lite högre energikostnad.mvhJens