Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Algoritm för styrning av värmepump baserat på nordpools spotpriser.  (läst 830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EmilLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har knåpat ihop en automatisering av min gamla dumma luft/luft-värmepump så tempen justeras baserat på nordpools timpriser. Har inte velat lägga några pengar på sensibo/tibber eller home assistant så gjorde allt själv med en wifi-fjärrkontroll, google sheets och lite automationsappar. Nu funderar jag på hur man gör detta på ett optimalt sätt?

I dagsläget utgår jag från att grundtempen baseras på elpriset enligt följande:

<1kr -> 22*
1kr-2kr -> 21*
2kr-3kr -> 20*
3kr< -> 19*

sen har jag lagt på en balansering över dygnet där tempen förskjuts baserat på om priset ligger över/under dygnsmedelvärdet:

Negativ pris -> +2*
<75% -> +1*
125%-200% -> -1*
200%< -> -2*

Finns det nån som suttit och pillat med prisoptimering som har några tips?

Ska man räkna in utetemp eller tid på dygnet för att få den ännu mer kostnadseffektiv?

En sak som händer är att den värmer på 23* på natten vilket känns onödigt. Dock sänker den i regel vid 06:00 så det är inte så dumt att ha ganska hög temp i huset så den inte hunnit sjunka för mycket när man kommer upp på morgonen.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul upplägg!

Hur upplever du (eventuella andra i hushållet) komforten?
Läser jag det rätt att måltemperaturen (över dygnet) kan skifta från 17* till 24*?

Har du tillgång till någon statistik där du kan se hur din förbrukning (anti-) korrelerar med elpriset?

Jag håller på och pillar med prisoptimering men gått en annan väg.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad EmilLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det stämmer att värmepumpens inställningar varierar mellan dessa värden. Dock värmer jag hela huset genom att värme tar sig från det rum VPn är i ut till övriga rum. Detta är en ganska trög process så jag upplever knappt att svängningarna märks i resten av huset. Elpriserna är ju sådana att det ofta blir på dagen då alla är på skola/jobb som temperaturen sänks. Nu har jag bara kört nån vecka än så länge och utetemperaturen har varit ca 5-15 grader vilket såklart hjälper. Måste höja lägstanivån när det blir -15 ute istället?
« Senast ändrad: 18 oktober 2022, 22:57:30 av EmilLarsson »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Egentligen skulle du ha veckotimer som styr vilka timmar ni är hemma, och vilka timmar ni är borta, och ha olika börvärden under olika perioder av dygnet.
Problemet med det är väl primärt att det är de timmar på dagen som folk i allmänhet är hemma som energiförbrukningen och energipriserna stiger, så det blir lite tvärt emot vad man egentligen vill ha.

De som skulle kunna ha störst nytta av det här med styrning av värmeproduktion baserat på elpriser är nog de som har ingjuten golvvärme, där kan man låta hela husets betongsula fungera som energimagasin, som fördelar värmen relativt jämnt under dygnet även om man bara producerar värmen när elpriset är lägre än snittet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EmilLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Syftet är ju att spara pengar så styrning mot priset är ju det viktigaste. Dock kan det ju som du säger finnas en poäng att lägga på eller dra ifrån nån grad baserat på när vi är hemma. En vanlig dag så stiger priset vid kl 06:00 så då droppar temperaturen. Dock har den värmt hela natten när det nästan är gratis så det är fortfarande varmt när alla lämnat huset vid 08:00. Det stora problemet är på eftermiddagen runt 18:00. Då är det ofta riktigt högt elpris och temperaturen sänks från kanske 16-tiden kraftigt fram till ca 22:00. Än så länge har det inte stört men jag är rädd att jag måste höja nån grad där när det börjar bli lite kallar ute. Kommer ev bygga in styrning baserat på ett antal tempmätare i huset alternativt ta in utetempen. Har stödelement i vissa rum som vi använt tidigare vintrar och om dessa går igång när elen är dyr så förtar de ju lite meningen med att sänka värmepumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det första du ska fokusera på är att elradiatorerna aldrig går in för att stötta!

Jag förstår att diskussionen att fokus är att få ned priset, och att huset i viss mån lagrar energi som räcker i några timmar, men om priset man får betala är en argsint fru/sambo - eller tvärt om - och att man själv misstrivs i kylan så kanske man får ta lite höjd för det.
Faktum kvarstår att det blir lite motvalls att ha som varmast när man egentligen vill ha svalare, och som kallast när man egentligen vill ha varmt.

Personligen är jag i alla fall frusen på morgon (inget problem om man värmt upp på natten) och när jag kommer hem efter jobbet, senare på kvällen blir jag ofta "varm" och vill ha lite svalare, och när jag sover vill jag ha typ 17 grader, jag skulle absolut vägra försöka sova i ett rum som är 23 grader varmt om jag kunde slippa.
Nu behöver man ju inte värma just sovrummet, men så stor del av huset som möjligt måste ju värmas för att det skall kunna fungera som energilager över tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men förmodar att radiatorerna är monterade där de sitter för att värmen från värmepumpen/värmepumparna inte når dit? Om det är fallet så är det kanske inte till någon hjälp att gasa på värmepumpen för att motverka elradiatorerna?
Om det vore möjligt att få över värme från rummen med värmepump till de med radiator hade du ju fått dubbel vinst, både större möjlighet till energilagring samt mindre direktel. Om det är givet att du måste förlita dig på enbart radiatorer i dessa rum så är det ju ändå en tröst att de är lätta att styra.
Vad har du för elhandlare?
« Senast ändrad: 19 oktober 2022, 23:04:57 av mocklarn »
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad EmilLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset är en tvåplansvilla med ett stort allrum nere där VPn sitter. Det rummet är nog det som vi är minst i och därför funkar det ganska bra att ha det som värmebuffert. Stödradiatorer har vi i rummen i varje hörn av huset och just nu har jag ställt dem på 18 grader nattetid i barnens rum och 14 dagtid. Varken jag eller familjen är särskilt känsliga för kyla så är det över 18 grader så funkar det oftast. Egentligen är ju målet som ni skriver att stödvärmen aldrig ska behöva gå igång men blir det en kall vinter blir det nog svårt att undvika.

Ska nog lägga in en liten sänkning med en grad mellan 21-02 samt mellan 08-12 på veckodagar då vi har minst behov av värme i huset. Samtidigt är det ju som kallast runt soluppgången så det kanske är suboptimalt att öka värmingen tätt inpå den?

Jag har E-ON.
« Senast ändrad: 21 oktober 2022, 20:24:47 av EmilLarsson »

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej. Om huset ändå är relativt trögt så känns det ju som du säger som en tveksam idé att höja börvärdet under tiden elen som regel är billigare. Vad gäller övriga rum så kanske det kan funka att sätta hålsågen i väggen för att antingen med naturens lagar eller med hjälp av elektrisk fläkt dela med dig av värmepumpsvärmen.

Anledningen till frågan om enhandlare är att jag vet att iaf Tibber dels har lite egna tjänster för statistik som är användbara. Dels finns det en sida som heter off-peak som kan importera data från tibber och ge lite konkreta värden på hur många kronor man sparat mot viktat spotpris.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad EmilLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har faktiskt funderat på ett rör från övervåningen till undervåningen. Främst för att jämna ut temperaturen sommartid då den undre våningen som är en suterrängvåning alltid är sval och fin medans övervåningen med panoramafönster lätt blir ”överhettad”. Värmen strömmar ju upp genom trappen men en sån fläkt hade kanske fått lite extra fart på flödet?

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tänker att det kanske är svårt att dra någon större nytta av det sommartid då du har naturens lagar att övervinna. Däremot vintertid när du ska flytta värme uppåt från värmepumpen tänker jag att du ju får naturens lagar på din sida. Tänker även att du med lite tur kan få lite cirkulation då den varma luften kanske går uppåt i trappen medan den kalla går neråt genom ventilationsrör. Sen är det ju alltid stora volymer det rör sig om när man ska flytta värme med hjälp av luft så om det skulle krävas en fläkt är jag rädd att den kan bli störande.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!