Jeg har nettopp fått berekning från Enertech som viser at jeg kan spara 22000 kWh per år.
Flott, for jeg betalar omlag 89 øre pr kWh om vinteren. 25 øre for nettleie, 35 øre for strøm, 11 øre i elavgift og 25% moms på alt detta. Det skulle bli i svenska kronor 103 øre.
Bara jævligt synd det inte er mulig å spare 22000 kWh med et forbruk på 37000 kWh og en CTC Eco AIR 109. Til det er COP alt for dårlig. Inte bara det.
Rekna selv!
Årsmedeltemperatur 7,15 grader
Inomhustemperatur 22 grader.
Framledningstemperatur vatten 40 grader.
120 kvadratmeter golv med vattenrør, inga radiatorer.
Villa: Litt sämre enn normalt isolerad. En lägenghet på 50 m2 brukar 8000 kWh.
Lägenheten har inte vattenburen värme, men får litt värme från våres gulv (deres tak)
Vi brukar også ca 2 m3 ved per år.
Maks varmeavsetning i golvet: 3-3,5 kW 40-42 grader vattentemp
Varme påslagen ca 7-8 av 12 månader.
Maks effekt konstant i 4-5 månader.
Temperaturregulerad med en snittforbrukning på 2-2,5 kW de 3 andra månedene.
Slingan i befintlig elpanna førvarmar tappevatten til varmvattenberedaren til ca 40 grader.
Så varmes det til ca 60 grader av el-kolben.
Befintlig elpanna fungerer som et värmemagasin med 200 liter vatten. Pluss alt vatten i golvene. Det er inte veldig mye ekstra.
Varmepumpen startar når returvatten har kommit ned til 34 grader og stoppar når returvatten er 40 grader. Med rett dimensjonerad pump skal pumpen kunna gå i 2 timmar og ha 1 timma pause.
Med utomhustemperatur kaldere enn -5 skal pumpen gå kontinuerlig. Kallere enn -10 er det aldrigt. Inte i vinter og i vinter har det varit kallt.
Min värmepumpa er slik jeg ser det alt for stor.
Min bereknat innsparing er også alt for stor.
Jeg ønskar en värmepuma som kan betala seg på max 5 år.
Det er slik jag ser det inte mulig.
Värmepumpar er INTE Guds gåva til villaägare.
Hej, eksperter. Har jag for høga krav?
Dere som loggar alt må vel veta om jag kan tjena pengar på min inverstering eller inte.
Avensis
PS: Inte be meg montera radiatorer. Frugan vil inte ha dom. Kaller dom stygga.