Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionering av kulvert och stam?  (läst 1120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent85

  • Gäst
Kent85
Dimensionering av kulvert och stam?
« skrivet: 03 oktober 2022, 15:44:19 »
Hej! önskar lite råd inför kommande konvertering.
Bergvärme pumpen ska stå i garaget ca7 meter bort. Inne så tänkte jag ha 2 stammar på totalt 9kW, plus ett badrum med golvvärme.

Till båda stammarna tänkte jag 32x3,0 PAL(1874485) då jag är osäker på att 25x3,5 räcker. Stammarna ska gå på kattvinden. Tar gärna emot åsikter om att valet av PAL. Ifrån dessa blir det avstick på 15mm kopparrör.

Mellan garage och hus så har jag fått rekomenderat utav LK/Maxitherm att köra på en fyrvägs 32x2,9+32x2,9/32x4,4+20x2,8 (2266299) utan att de är allt för insatta i min situation. Att gå från ett 32 till två 32 känns som att något skulle vara dimensionerat fel.  Borde jag gå upp till 40x3,7+40x3,7/40x5,5+25x3,5 (2266300)?

Kulverten ska innehålla VV, Värme, Värme retur och förberedelse för VVC.

Bonusfrågor:
Vilken dimension behövs på PEM för kallvatten?
Vad behöver jag för rör till frikylan?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2022, 20:35:39 »
VVC och värmepump brukar mest vara strul när man läser om det, via kulvert blir det troligen riktigt uselt med massor av starter året runt. En liten extra VVB inne i huset och rätt klena rör är troligen bättre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2022, 21:25:06 »
Lk har ganska bra lathundar.. tex

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.1_lathund-lk-universal.pdf

Och


https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.2_lathund-kopparror-kontra-lk-universalror-a.pdf


Om du kollar lathunden så ser du att du klarar dig med PAL 25. Jag skulle kört PAL RiR extra för enkelhetens skull till både frikyla och och stammar. Så slipper du isolera i efterhand. :)

Tror du klarar dig gott med en 32as kulvert.

Jag skulle kört 32 Pem på kallvattnet.

Kent85

  • Gäst
Kent85
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2022, 22:13:06 »
Lk har ganska bra lathundar.. tex

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.1_lathund-lk-universal.pdf

Och


https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.2_lathund-kopparror-kontra-lk-universalror-a.pdf


Om du kollar lathunden så ser du att du klarar dig med PAL 25. Jag skulle kört PAL RiR extra för enkelhetens skull till både frikyla och och stammar. Så slipper du isolera i efterhand. :)

Tror du klarar dig gott med en 32as kulvert.

Jag skulle kört 32 Pem på kallvattnet.


ah grymt, får kolla in de. Tack!

Kent85

  • Gäst
Kent85
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2022, 22:14:38 »
VVC och värmepump brukar mest vara strul när man läser om det, via kulvert blir det troligen riktigt uselt med massor av starter året runt. En liten extra VVB inne i huset och rätt klena rör är troligen bättre.

// Magnus

jasså? Hur klent är "rätt klena"?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2022, 07:05:47 »
VVC och värmepump brukar mest vara strul när man läser om det, via kulvert blir det troligen riktigt uselt med massor av starter året runt. En liten extra VVB inne i huset och rätt klena rör är troligen bättre.

// Magnus

Det fungerar alldeles utmärkt.
Kör själv en vvc krets på en dryga 27 lång kulvert .
Det är inga problem med massor av starter om man bara gör rätt .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2022, 08:06:07 »
Tappvarmvattenstammen i vårt Älvsbyhus är 15 mm koppar, 6-8 mm till tappställena. (Jag har dragit 10 mm till de tappställen som fått nya rör)
Lite beroende på hur många tappställen du bedömer skall användas samtidigt så får man göra stammen lite grövre.
Tänk på att ju grövre stam, desto längre tid för du vänta på varmvatten, just här är det inte bättre med grövre stammar.
Jag gjorde misstaget att dra fram 22 mm från värmepumpen till gamla stammen för tappvatten när jag konverterade, och även om det bara är några meter så märks stor skillnad på den tid vi får vänta numera.
Hade det inte varit för att röret dragits inuti trossbotten under huset så hade jag satt in 12 eller 15 mm istället för länge sedan.
"Klent" skulle jag säga är max 13 mm invändigt (15 mm koppar t.ex) Kan inte måtten på plaströren i huvudet.

Helst ska ju värmepumpen stå i huset och kulverten mata garaget om man vill få till en så ekonomisk lösning som möjligt.

Värmepump och vvc i en vanlig villa tror jag inte på, möjligen om man kör den bara kortare perioder när man mest troligt kommer att använda tappvarmvatten.
Hur Cocacola menar att man kan göra rätt skulle vara intressant att veta, det är ju svårt att trolla med de energiförluster som en vvc orsakar om man kör den dygnet runt i alla fall, det går el till cirkpumpen och värmeförluster i kulvert och stammar är ju svåra att trolla bort. Speciellt blir ju detta dyrt då vi talar om den del av värmepumpens energiproduktion som sker med högst temp och lägst COP.
Frekventa start och stopp är svårt att undvika om man inte har en separat stor varmvattenberedare.
Sommartid kommer VVC troligen att stå för en stor del av värmepumpens förbrukning.
På vintern blir det mindre påtagligt då de flesta tillverkare ser till att "toppa upp" varmvattnet i samband med att kompressorn slutar producera värme till huset.
Även på en inverter så borde det vintertid inte generera speciellt många extra start och stopp.
« Senast ändrad: 04 oktober 2022, 08:14:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kent85

  • Gäst
Kent85
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2022, 08:46:07 »
Det fungerar alldeles utmärkt.
Kör själv en vvc krets på en dryga 27 lång kulvert .
Det är inga problem med massor av starter om man bara gör rätt .

Har du lust att förklara hur man gör rätt? Min kulvert skulle bli 7 meter

Kent85

  • Gäst
Kent85
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2022, 08:54:14 »
Tappvarmvattenstammen i vårt Älvsbyhus är 15 mm koppar, 6-8 mm till tappställena. (Jag har dragit 10 mm till de tappställen som fått nya rör)
Lite beroende på hur många tappställen du bedömer skall användas samtidigt så får man göra stammen lite grövre.
Tänk på att ju grövre stam, desto längre tid för du vänta på varmvatten, just här är det inte bättre med grövre stammar.
Jag gjorde misstaget att dra fram 22 mm från värmepumpen till gamla stammen för tappvatten när jag konverterade, och även om det bara är några meter så märks stor skillnad på den tid vi får vänta numera.
Hade det inte varit för att röret dragits inuti trossbotten under huset så hade jag satt in 12 eller 15 mm istället för länge sedan.
"Klent" skulle jag säga är max 13 mm invändigt (15 mm koppar t.ex) Kan inte måtten på plaströren i huvudet.

Helst ska ju värmepumpen stå i huset och kulverten mata garaget om man vill få till en så ekonomisk lösning som möjligt.

Värmepump och vvc i en vanlig villa tror jag inte på, möjligen om man kör den bara kortare perioder när man mest troligt kommer att använda tappvarmvatten.
Hur Cocacola menar att man kan göra rätt skulle vara intressant att veta, det är ju svårt att trolla med de energiförluster som en vvc orsakar om man kör den dygnet runt i alla fall, det går el till cirkpumpen och värmeförluster i kulvert och stammar är ju svåra att trolla bort. Speciellt blir ju detta dyrt då vi talar om den del av värmepumpens energiproduktion som sker med högst temp och lägst COP.
Frekventa start och stopp är svårt att undvika om man inte har en separat stor varmvattenberedare.
Sommartid kommer VVC troligen att stå för en stor del av värmepumpens förbrukning.
På vintern blir det mindre påtagligt då de flesta tillverkare ser till att "toppa upp" varmvattnet i samband med att kompressorn slutar producera värme till huset.
Även på en inverter så borde det vintertid inte generera speciellt många extra start och stopp.

Skulle det vara något problem att bara köra den kortare stunder när man vet att den behövs? Någon timme på morgon och kväll?
Du tycker att det är ovärt med VVC, och att jag helst ska placera pumpen i huset istället? Har du någon uppfattning på vad det hade kostat att ha VVC rullandes konstant?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2022, 13:10:31 »
Ingen aning om vad det kan kosta, men en kulvert som är varm kan läcka med ca 10-12 W/meter vid 80/60 grader, och så får du lägga till strömförbrukningen.
Energiläckaget blir ju lite lägre med bara 55/50 grader så kanske grovt uppskattat runt 5 W/meter kulvert och varmvattenrör i huset.
Kostar elen 5 kr/kWh så kan det ju bli en slant...

Du kan sätta tidur på cirkpumpen så den bara går de timmar du väljer, kan inte se några problem med det, förutom att man nog använder varmvatten mer än man kan tro.
Aldrig kul att vänta på varmvatten.

Att ha värmepumpen i huset gör att du slipper vänta på varmvattnet lika länge, eller ha en kostnad för VVC, men vintertid så spelar det ju mindre roll då du ändå kommer att ha kulverten "varm" för att värma garaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #10 skrivet: 05 oktober 2022, 07:10:08 »
Har du lust att förklara hur man gör rätt? Min kulvert skulle bli 7 meter

@ Rickard
Vvc förluster går inte att få bort  så där kan man inte trolla
Det är vad det är.
Personligen valde jag lösningen teknikrum i del av garage
Så frugan skulle få en så stor tvättstuga som hon ville ha


Det gäller att inkopplingen blir rätt vid VVB.
Man vill inte att VVC värmer Botten på vvb
Då det finns ett par olika allternativ från tillverkare
Väljer man den som säkerställer vid ”laddning ”
En så lika drift som om vvb va utan vvc .
Nu får man likvärdiga gångtider på varmvattnet
I ladddrift vilket är att föredra.

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av kulvert och stam?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2022, 08:02:13 »
OK, visste inte att det fanns olika påstick på VVB-tanken, men det kanske det gör.  dontknow
Eller så får man köpa en specialbyggd beredare.
Iden med att inte värma botten kan kanske vara god, men samtidigt så ökar ju mängden tappvarmvatten ju större del av tanken man håller varm, så någon direkt nackdel med detta har jag personligen svårt att se.
Kör man VVC bara i toppen av beredaren så blir det ju ännu fler start och stopp på en anläggning med normal storlek på VVB...
Enda egentliga fördelen med att bara värma övre delen är väl något mindre energiläckage via isoleringen på beredaren?
« Senast ändrad: 05 oktober 2022, 08:06:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!