0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lk har ganska bra lathundar.. texhttps://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.1_lathund-lk-universal.pdfOch https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.2_lathund-kopparror-kontra-lk-universalror-a.pdfOm du kollar lathunden så ser du att du klarar dig med PAL 25. Jag skulle kört PAL RiR extra för enkelhetens skull till både frikyla och och stammar. Så slipper du isolera i efterhand. Tror du klarar dig gott med en 32as kulvert. Jag skulle kört 32 Pem på kallvattnet.
VVC och värmepump brukar mest vara strul när man läser om det, via kulvert blir det troligen riktigt uselt med massor av starter året runt. En liten extra VVB inne i huset och rätt klena rör är troligen bättre.// Magnus
Det fungerar alldeles utmärkt.Kör själv en vvc krets på en dryga 27 lång kulvert . Det är inga problem med massor av starter om man bara gör rätt .
Tappvarmvattenstammen i vårt Älvsbyhus är 15 mm koppar, 6-8 mm till tappställena. (Jag har dragit 10 mm till de tappställen som fått nya rör)Lite beroende på hur många tappställen du bedömer skall användas samtidigt så får man göra stammen lite grövre.Tänk på att ju grövre stam, desto längre tid för du vänta på varmvatten, just här är det inte bättre med grövre stammar.Jag gjorde misstaget att dra fram 22 mm från värmepumpen till gamla stammen för tappvatten när jag konverterade, och även om det bara är några meter så märks stor skillnad på den tid vi får vänta numera.Hade det inte varit för att röret dragits inuti trossbotten under huset så hade jag satt in 12 eller 15 mm istället för länge sedan."Klent" skulle jag säga är max 13 mm invändigt (15 mm koppar t.ex) Kan inte måtten på plaströren i huvudet.Helst ska ju värmepumpen stå i huset och kulverten mata garaget om man vill få till en så ekonomisk lösning som möjligt.Värmepump och vvc i en vanlig villa tror jag inte på, möjligen om man kör den bara kortare perioder när man mest troligt kommer att använda tappvarmvatten. Hur Cocacola menar att man kan göra rätt skulle vara intressant att veta, det är ju svårt att trolla med de energiförluster som en vvc orsakar om man kör den dygnet runt i alla fall, det går el till cirkpumpen och värmeförluster i kulvert och stammar är ju svåra att trolla bort. Speciellt blir ju detta dyrt då vi talar om den del av värmepumpens energiproduktion som sker med högst temp och lägst COP.Frekventa start och stopp är svårt att undvika om man inte har en separat stor varmvattenberedare.Sommartid kommer VVC troligen att stå för en stor del av värmepumpens förbrukning.På vintern blir det mindre påtagligt då de flesta tillverkare ser till att "toppa upp" varmvattnet i samband med att kompressorn slutar producera värme till huset.Även på en inverter så borde det vintertid inte generera speciellt många extra start och stopp.
Har du lust att förklara hur man gör rätt? Min kulvert skulle bli 7 meter