Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tidsstyra mekanisk frÃ¥nluftventilation.  (läst 1011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tidsstyra mekanisk frånluftventilation.
« skrivet: 24 september 2022, 19:34:48 »
Jag funderar på att sätta tidur på frånluftfläkten så den stängds av några timmar, antingen när man sover eller är på jobbet.
Det ihop med en kallrasventil på ventilationsrören.
Målet är att spara energi (på fläkten och uppvärmning)


En fuktkonsult sa att det inte är någon fara för fukt/mögel om det rör sig om några timmar.

Fast vad händer rent praktiskt om man gör det.
1) Sämre syre när man sover = inte bra.
2) Sämre snurr på luften = golven blir kalla, kallras vid fönster.

Om jag då väljer att stänga av flesta timmar jag jobbar och starta någon timme före jag kommer hem, då sover jag bra och kanske inte märker av instängd luft när jag öppnar dörren.
- Men blir det en besparing?  Folk brukar bli avrÃ¥dda att sänka tillfälligt temperaturen för sedan stressa upp värmen igen.

Stora byggnader gör ju detta idag och sensorstyr rum för rum.
« Senast ändrad: 24 september 2022, 20:31:37 av hipphapp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tidsstyra mekanisk frånluftventilation.
« Svar #1 skrivet: 24 september 2022, 19:51:52 »
Du har alltså ingen återvinning på frånluften? När ingen är hemma kan man då sätta ner ventilationen men när man sover ska man absolut ha god ventilation. Är ingen hemma kan man spara in lite grann energi genom att minimera ventilationen. Kanske en fjärdedel av energin för uppvärmning går till själva ventilationen av huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tidsstyra mekanisk frånluftventilation.
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2022, 20:26:21 »
Låter ju enkelt att prova och rätt ofarligt. Men när du är hemma eller fukt från duschen, tvätten etc ska ut bör ju fläkten vara igång.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tidsstyra mekanisk frånluftventilation.
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2022, 19:54:35 »
Jag har nu prövat i några dagar att stänga av strömmen till fläkten, såväl olika delar av huset den tid jag är på jobbet. När jag kommit hem så har huset varit ca 3 grader för varmt och en lätt doft av gammal luft som ganska snart vädras bort efter att jag startar upp fläkten. Jag har upplevt lite kallras under kvällen, osäker om det är för vädret som närmat sig frostkvällar eller för att bergvärmen blivit förvirrad av förändringarna.

Jag har tittat lite på energi-staplarna men har ännu inte tänkt ut hur jag lättas ska jämföra resultaten rättvist.
Och tänker att jag nu kanske behöver justera bergvärmepumpen för att utnyttja det bättre.

Men jag är positiv till att fortsätta göra detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!