Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diskmaskin och varmvattenanslutning  (läst 990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
Diskmaskin och varmvattenanslutning
« skrivet: 24 september 2022, 10:51:27 »
Varmvatten i huset värms med fjärrvärme som jag betalar 51 öre/kWh för att värme (online värmning).

Diskmaskinen är en modern maskin och elen ligger på timpris och körs på natten.

Om man bortser från kvalitativa skillnader på diskresultat utan bara tittar på kostnaden, tror ni det är bättre att kör maskinen på varmvatten nuförtiden?

Elvärmningen i maskinen kostar ju typ 4-8 ggr mer än fjärrvärmen, så det är därför frågan aktualiseras igen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Diskmaskin och varmvattenanslutning
« Svar #1 skrivet: 24 september 2022, 12:32:36 »
Citera
SVAR. Det går åt mycket lite vatten i en diskmaskin och den fyller på vatten i omgångar. Det tar en stund för vatten från varmvattenkranen att bli varmt, så det mesta som fylls på är kallt eller rums­tempererat. Det innebär att diskmaskinen sedan ändå måste värma upp ­vattnet. Energi­förbrukningen blir då högre, eftersom vattnet värms två gånger.
https://www.radron.se/vardagskunskap/9-fragor-och--svar-om-disk/

Men det svaret tar ju inte hänsyn till pris. Koppla en el/energi-mätare till diskmaskinen och kör den pÃ¥ kallt vatten och vid ett annat tillfäle pÃ¥ varmt (om du har tur att ha en anslutning som bara är att ändra med en ratt). För att det ska bli rättvist fÃ¥r du köra mitt i natten sÃ¥ du inte spolar varmvatten innan i kranen pÃ¥ dagtid och "dopar" varmvattentempen. 
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Diskmaskin och varmvattenanslutning
« Svar #2 skrivet: 24 september 2022, 13:52:43 »
Jag har kopplat min diskmaskin till varmvatten (som är värmt med bergvärmpump).
Anledning: det är billigare att göra VV med värmepump än att diskmaskinen värmer vattnet med direkt el.

För att första sköljningen i maskinen ska ske med kallvatten så startar jag inte den förrän vattnet från VP har svalnat, det är ett 12m långt rör som går i källartaket.

Jag inbillar mig att det dessutom sänker medelpriset på elräkningen att förbruka elen på natten så DM startas helst efter kl22.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!