Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Arbetstank, termostater osv  (läst 1006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
Arbetstank, termostater osv
« skrivet: 14 september 2022, 10:55:17 »
Håller på att testa lite olika inställningar.

Anläggning: Ivt E11, tryckstyrda cirkpumpar, arbetstank 100l, 27 element med termostater, 1 fläktkonvektor, vattenburen golvvärme i badrum.

Har i tidigare inlägg skrivit att jag kör med en specialinkoppling av arbetstank med t-kors på inkommande från panna så man får flöde förbi tank ut på slinga om systemet vill beroende på flöde intern och externt, samt så har jag 4-vägs koppling där jag korsat rör under för att på något sätt få lugnare i tanken och bättre blandning, samt att givare sitter i botten på tank.

I grunden instrypta element efter bästa förmåga med tempmätare samt öppna termostater.

VP har jag ställt att den ger 1,4m3/h, 5grader tempdiff på värme
Ställer jag kurvor etc utan påverkade termostater så får jag externa slinga att gå med upp till c:a 1,3-1,4m3/h och tänker då att VP får gå så kallt som möjligt. När det blir kallare ute så ökar drifttider då jag har arbetstank + hela elementdelen som ska värmas, då flöden är ganska lika (VP och element) så vill den gärna stänga på returtemp från elementslinga. Längre drifttid gör att borrhål kyler sig mer.

Om jag nu vänder på det och kör med termostater ställda på tex 22-23 grader vilket var samma temp som innan men höjer istället kurvor etc
med kanske 3-4 grader samt att VP får gå med lägre flöde (1,2m3/h) (varmare vatten från start) så får jag externa slinga att röra sig ner mot 0,3-0,4 m3/h, drifttider blir kortare samt att borrhål återhämtar sig bättre. Förbrukning ser ut att komma ner något samt man får mer behovsanpassad värme vid varje element.

Med denna inställning så blir det mindre vatten att värma samt att pannan troligtvis orkar leverera högre temp när det blir riktigt kallt.

Det jag klurar lite på är om man egentligen skulle kunna gå ner i storlek på VP bara man kunde hålla en högre temp från VP? Tänker mig om man går på flödet från VP så kanske det räcker med typ 0,9m3/h då vattenvolym som ska värmas kan hållas nere i samma system samt att man kan minska den ytterligare genom att sänka/strypa termostat på några platser om det blir än kallare.

Detta är ju mot principerna ni skriver med att hålla så låg temp som möjligt när det gäller BV men ändå nyfiken.

Kan tillägga att det har bara varit ner mot 3-4+ än så länge så jag väntar med spänning på minusgrader för att se om det fungerar som tänkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #1 skrivet: 14 september 2022, 11:54:24 »
En högre VB fram ger dig "en mindre värmepump-storlek", mindre effektuttag ur borrhålet och högre elförbrukning i förhållande till avgiven effekt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #2 skrivet: 14 september 2022, 12:27:25 »
Att ha högra flöde över VP än radiatorerna kommer väl också att göra att VP går i korta perioder (kortsluts av din 100 liters tank) och istället startar och stoppar ofta, och att du inte får ut värme i huset från värmepumpen så bra längre jämfört med högre flöde över radiatorerna.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #3 skrivet: 14 september 2022, 12:39:30 »
En högre VB fram ger dig "en mindre värmepump-storlek", mindre effektuttag ur borrhålet och högre elförbrukning i förhållande till avgiven effekt.

De förstår jag, det jag vill testa är att även om den drar lite mer kanske skulle tjäna på att den kan stå still mer och sätta mer lika cykler och på det sättet "spara" el. Kan jag ha mer krut kvar i borrhålet så borde VP kunna ge mer när det är som kallast. Förra vintern så klara den ner till c:a -16 utan eltillskott men den orkade bara med till c:a 43-44 grader ut men då skulle hela volymen värmas med tank samt så var det ett högre flöde med dåvarande inställning på elementslinga. Om jag enbart går på flödet från VP så känns den aningen för stor mot flödet jag verkar kunna köra slinga på. Värmer trots allt 300kvm med den.


Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #4 skrivet: 14 september 2022, 12:50:27 »
Att ha högra flöde över VP än radiatorerna kommer väl också att göra att VP går i korta perioder (kortsluts av din 100 liters tank) och istället startar och stoppar ofta, och att du inte får ut värme i huset från värmepumpen så bra längre jämfört med högre flöde över radiatorerna.

Ja det är det som är lite av tanken att ha så nära samma volym att värma hela tiden och sen får termostaterna själva bestämma när dom behöver släppa på vatten. På det sättet kan jag sätta cyklerna lite bättre och där igenom få lägre förbrukning för att den kan stå still lite mer. Det verkar vara en bra start/stopp med c:a 18-20/dygn. Hur den beter sig när den det blir runt 0 grader ute får jag se men det går att justera då. Men tack vare min t-kors på inkommande så behöver jag inte få ner med massa vatten i onödan i tanken då den är liten så det blir ganska bra trots allt tycker jag.

Ska prova detta en tid och hoppas på kallgrader så får jag se om det skenar iväg eller gör nytta.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #5 skrivet: 14 september 2022, 12:59:36 »
Jag försöker hitta en gammal tråd på 10-20 sidor där det var en diskussion om inverter mot on/off gällande borrhålets återhämtning. Hittar den tyvärr inte. Hoppas någon annan minns vad den heter. Minns inte slutsatserna. Men jag vill rekommendera den läsningen. Hoppas någon lyckas googla bättre än mig/minns vad den heter och kan länka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #6 skrivet: 14 september 2022, 13:15:28 »
Jag försöker hitta en gammal tråd på 10-20 sidor där det var en diskussion om inverter mot on/off gällande borrhålets återhämtning. Hittar den tyvärr inte. Hoppas någon annan minns vad den heter. Minns inte slutsatserna. Men jag vill rekommendera den läsningen. Hoppas någon lyckas googla bättre än mig/minns vad den heter och kan länka.

Den här? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59477.0

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #7 skrivet: 14 september 2022, 14:01:57 »
Den här? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59477.0
Nej tyvärr. Inte heller den tråden som länkades i något av de första inläggen. Det var mycket fokus på borrhålets egenskaper att ta ut mycket effekt korta perioder kontra lite hela tiden. Lite beräkningar, "berört område runt hålet" osv.

Jag tror inte det är något direkt att fundera på, jag tror det jämnar ut sig. Jag tror inte man kan köra pumpen på ett alternativt sätt för att ha mer energi kvar på vintern fast när bara för man tagit ut sin samma energi i modifierade intervaller under hösten.

Jag tror att du om man börjar få risk att få nedfrysning, då är det säkert fördelaktigt att under vinter att ge hålet uppehåll en hel vecka eller liknande tid som gör det isfritt innan man fortsätter ta ut energin. Lite mer så tänker jag.

Har man de problemen bör man verkligen överväga installera frånluftsmodul, då får hålet avlastning och varmare KB-retur = högre medeltemperatur i hålet och bättre verkningsgrad för värmepumpen. Det gör skillnad i alla fall. Det andra blir mer på den försumbara skalan gissar jag i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
SV: Arbetstank, termostater osv
« Svar #8 skrivet: 14 september 2022, 15:03:50 »
Nej tyvärr. Inte heller den tråden som länkades i något av de första inläggen. Det var mycket fokus på borrhålets egenskaper att ta ut mycket effekt korta perioder kontra lite hela tiden. Lite beräkningar, "berört område runt hålet" osv.

Jag tror inte det är något direkt att fundera på, jag tror det jämnar ut sig. Jag tror inte man kan köra pumpen på ett alternativt sätt för att ha mer energi kvar på vintern fast när bara för man tagit ut sin samma energi i modifierade intervaller under hösten.

Jag tror att du om man börjar få risk att få nedfrysning, då är det säkert fördelaktigt att under vinter att ge hålet uppehåll en hel vecka eller liknande tid som gör det isfritt innan man fortsätter ta ut energin. Lite mer så tänker jag.

Har man de problemen bör man verkligen överväga installera frånluftsmodul, då får hålet avlastning och varmare KB-retur = högre medeltemperatur i hålet och bättre verkningsgrad för värmepumpen. Det gör skillnad i alla fall. Det andra blir mer på den försumbara skalan gissar jag i alla fall.

Aha ok, det "problem" jag funnit enligt mitt tycke var att kollektorn var oisolerad och vatten tog sig ner till slangar och det blev 7-8 meter isklump vilket jag tror inte var så bra, dessa har jag isolerat nu så får vi se om det blir bättre. Trots isen så fick jag in +0,8 som sämst under sena vintern.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!