0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En högre VB fram ger dig "en mindre värmepump-storlek", mindre effektuttag ur borrhålet och högre elförbrukning i förhållande till avgiven effekt.
Att ha högra flöde över VP än radiatorerna kommer väl också att göra att VP går i korta perioder (kortsluts av din 100 liters tank) och istället startar och stoppar ofta, och att du inte får ut värme i huset från värmepumpen så bra längre jämfört med högre flöde över radiatorerna.
Jag försöker hitta en gammal tråd på 10-20 sidor där det var en diskussion om inverter mot on/off gällande borrhålets återhämtning. Hittar den tyvärr inte. Hoppas någon annan minns vad den heter. Minns inte slutsatserna. Men jag vill rekommendera den läsningen. Hoppas någon lyckas googla bättre än mig/minns vad den heter och kan länka.
Den här? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59477.0
Nej tyvärr. Inte heller den tråden som länkades i något av de första inläggen. Det var mycket fokus på borrhålets egenskaper att ta ut mycket effekt korta perioder kontra lite hela tiden. Lite beräkningar, "berört område runt hålet" osv.Jag tror inte det är något direkt att fundera på, jag tror det jämnar ut sig. Jag tror inte man kan köra pumpen på ett alternativt sätt för att ha mer energi kvar på vintern fast när bara för man tagit ut sin samma energi i modifierade intervaller under hösten.Jag tror att du om man börjar få risk att få nedfrysning, då är det säkert fördelaktigt att under vinter att ge hålet uppehåll en hel vecka eller liknande tid som gör det isfritt innan man fortsätter ta ut energin. Lite mer så tänker jag.Har man de problemen bör man verkligen överväga installera frånluftsmodul, då får hålet avlastning och varmare KB-retur = högre medeltemperatur i hålet och bättre verkningsgrad för värmepumpen. Det gör skillnad i alla fall. Det andra blir mer på den försumbara skalan gissar jag i alla fall.