Hej,
Det faktum att vi lever med osäkra elleveranser har höjt min beredskap här hemma men jag har inte riktigt funderat ut hur bäst lösa det med värmesystemet vid långvarigt strömavbrott vintertid. Värme har jag i huset då ajg kan elda i kaminen och värma upp murstocken. Men hur gör jag bäst för att undvika skador på bergvärmepumpen och golvvärmen?
Jag har en NIBE F1155 och tillhörande VVB samt även en volymtank UKV. Inga radiatorer utan bara golvvärme som med egen cirkulationspump hätar vatten från UKVn. Detta har fungerat kanonbra tycker jag.
Vid strömavbrott har jag tänkt mig att man skulle ha en extra 1-fas elpatron inkopplad till UKVn, bara att koppla med stickkontakt till min inverter och batteribank eller elverket. Hade det räckt med 1kW elpatron tror ni? Det primära är ju att hålla det hela några plusgrader så att det inte fryser. Sen kan jag även driva golvvärmens cp via invertern eller elverket. Jag behöver väl även en extra termostat till denna lösning?
Har ni något förslag på termostat och elpatron som skulle passa i min UKV, jag har sökt men utan att finna svar så tacksam om någon mer insatt vill hjälpa mig.
Sen återstår frågan, hur gör jag med värmepumpen som ligger innan UKVn, bör jag stänga den mot UKVn med kulventilen och sen tömma värmepumpen för att undvika att den fryser sönder?
Jag hoppas jag lyckats förmedla mina tankar och att någon kanske har lite återkoppling på mina ideér, kanske jag tänker helt galet och det finns en mycket bättre lösning.
Tack på förhand!
//Peter