Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tankar kring strömavbrott BVP  (läst 623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tankar kring strömavbrott BVP
« skrivet: 13 september 2022, 12:26:59 »
Hej,

Det faktum att vi lever med osäkra elleveranser har höjt min beredskap här hemma men jag har inte riktigt funderat ut hur bäst lösa det med värmesystemet vid långvarigt strömavbrott vintertid. Värme har jag i huset då ajg kan elda i kaminen och värma upp murstocken. Men hur gör jag bäst för att undvika skador på bergvärmepumpen och golvvärmen?

Jag har en NIBE F1155 och tillhörande VVB samt även en volymtank UKV. Inga radiatorer utan bara golvvärme som med egen cirkulationspump hätar vatten från UKVn. Detta har fungerat kanonbra tycker jag.

Vid strömavbrott har jag tänkt mig att man skulle ha en extra 1-fas elpatron inkopplad till UKVn, bara att koppla med stickkontakt till min inverter och batteribank eller elverket. Hade det räckt med 1kW elpatron tror ni? Det primära är ju att hålla det hela några plusgrader så att det inte fryser. Sen kan jag även driva golvvärmens cp via invertern eller elverket. Jag behöver väl även en extra termostat till denna lösning?

Har ni något förslag på termostat och elpatron som skulle passa i min UKV, jag har sökt men utan att finna svar så tacksam om någon mer insatt vill hjälpa mig.

Sen återstår frågan, hur gör jag med värmepumpen som ligger innan UKVn, bör jag stänga den mot UKVn med kulventilen och sen tömma värmepumpen för att undvika att den fryser sönder?

Jag hoppas jag lyckats förmedla mina tankar och att någon kanske har lite återkoppling på mina ideér, kanske jag tänker helt galet och det finns en mycket bättre lösning.

Tack på förhand!

//Peter
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Tankar kring strömavbrott BVP
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 13:07:18 »
Det krävs ett väldigt lågt strömavbrott innan du får tappa av ett system som står inomhus.

Jag tänker att undersök hur du gör avtappning på respektive produkt, det brukar sitta en avtappningskran för varje del på lägsta punkt. UKVn är ett undantag, men i lägsta anslutningen på någon av sidorna bör du ha det. Det viktiga är att tömma rören, men i tankarna får det nog vara strömavbrott väldigt länge innan det ska bli något att oroa sig över.

Köra elpatron på elverk är en annan idé som förstås kan funka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tankar kring strömavbrott BVP
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 13:11:46 »
Det krävs ett väldigt lågt strömavbrott innan du får tappa av ett system som står inomhus.

Jag tänker att undersök hur du gör avtappning på respektive produkt, det brukar sitta en avtappningskran för varje del på lägsta punkt. UKVn är ett undantag, men i lägsta anslutningen på någon av sidorna bör du ha det. Det viktiga är att tömma rören, men i tankarna får det nog vara strömavbrott väldigt länge innan det ska bli något att oroa sig över.

Köra elpatron på elverk är en annan idé som förstås kan funka.

Tack för ditt svar, jag ska plöja manualerna och förbereda mig, alltid bra. Gällande drift med elverk så funderar jag på om jag skulle kunna driva hela värmepumpen med ett 3-fas elverk. Eftersom det är en inverterpump så borde det gå ganska bra även med ett inte alltför stort elverk. Då slipper jag koppla extra elpatron och termostat till UKVn.
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!