Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ lösning och VP för komplement till vedeldning  (läst 434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har skaffat fritidsboende med vedpanna och ackumulatortank men eftersom jag inte kommer vara pÃ¥ plats hela tiden skulle jag vilja komplettera med en luft/vatten vp. (Perfekt timing nu när alla ska ha VP pga elpriserna  :'( )

Jag undrar om man kan köra en monoblock med brine till den solfångarslinga som finns i acktanken? Är rädd för frysning om jag kör värmevattnet direkt till pumpen. Brukar kunna vara strömavbrott i området.

Jag har redan VV-beredare med förvärmning genom tanken och elpatroner 2x4,5kw i tanken så det behövs egentligen inget mer sånt. Laddomat från pannan och shuntautomatik sitter idag mot radiatorerna.

Angående modell så skulle jag väldigt gärna kunna styra baserat på t ex elpris och närvaro, dvs lite custom. Finns det nån pump som stödjer styrning av börvärde via t ex modbus/bacnet/web-api? annars kanske med analog/digital ingång? vet att många har appar och grejer men jag vill inte sitta och fjärrstyra nåt i telefonen tre gånger om dagen för att optimera efter priserna =)

Än har jag inte eldat så botten av tanken blivit särskilt varm, men hur gör man med avfrostningsfunktionen som verkar lite känslig för vedeldade temperaturer? (Gäller det alla modeller förresten?)

Berget ligger mer än 50 m ner och bvp-investeringen är svår att ta då det säkert kostar lika mycket som kåken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!