Första månadens problem med RCU-10
Att koppla in RCU-10 rent fysiskt till 1230-10 var inget problem.
Att få kontakt mellan min dator och RCU:n var ett engångsproblem med flera moment.
Att få RCU:n att tillförlitligt leverera data är ett olöst och fortgående problem.
Anslutning i nätverket.
RCU:n var märkt med MAC-ID 00:30:11:FB:09:55.
IP-adressen skall enligt beskrivningen vara 10.200.1.X där X ska vara sista siffran i MAC-ID.
I mitt fall var X inte lika med 5, inte heller lika med 55, utan lika med 85. Att hexadecimala 55
i MAC-ID skulle göras om till decimalt 85 står inte speciellt uttalat i instruktionen. Det tog mig en stund med Ethereal att hitta det. Den förinställda IP-adressen för min RCU var således 10.200.1.85
NIBE skickar med ett program på CD som ska kunna gå ut på nätverket och känna igen vilka RCU-enheter som finns anslutna. Åtminstone för mig fungerade detta först sedan jag gett min dator en adress av typen 10.200.1.Y, dvs i samma subnät som RCU:n redan fanns i. Jag kunde alltså inte hämta upp RCU:n från mitt nätverk med adresser av typen 192.168.97.1 - 192.168.97.254.
Så med RCU:n kopplad med en korsad kabel rygg mot rygg mot en lös dator som jag tillfälligt gav adressen 10.200.1.50 kunde jag surfa till webbservern i RCU:n på 10.200.1.85. På en inställningssida kunde jag ändra RCU:n adressuppgifter till önskad IP = 192.168.97.185, önskad mask, mm. Då tappade jag naturligtvis kontakten från datorn med den tillfälliga adressen, men kunde istället koppla in RCU:n på nätverket och surfa till den därifrån.
På nätverket har jag blandade ethernet-enheter för 100Mbit/s och 1Gbit/s. Switcharna har autosense och ställer om sig för 1000/100/10 efter behov. RCU:n och switchen blev överens om 100 Mbit/s.
Hämta data från RCU:n
Jag surfade till RCU:n och beställde loggning av alla parametrar med 1 minuts intervall. Minnet i RCU:n ska då räcka några dagar innan gamla data blir överskrivna av nya. Att spara data i RCU:ns minne tycks fungera. På en av RCU:ns webbsidor kan man klicka på en knapp och få loggade data överförda som en textfil med semikolonseparerade data. Jag vill logga automatiskt och ofta nog för att inte tappa data. Jag satte upp ett cron-skript innehållande kommandot
wget --output-document=$parmloggfil \
--tries=1 --wait=$Sleeptime \
--no-verbose --append-output=$Downloadlog \
http://loggrdr:loggrdrpw@192.168.97.185/cgi-bin/log.csv?parlog(Jag är fortfarande nybörjare i Linux-världen. Är det något på tok med kommandot?)
En normalt överförd loggfil upptar från drygt 1 MB upp till drygt 2 MB. Oftast fungerar det bra, men då och då överförs bara något hundratal bytes (första delen av första raden, den med kolumnöverskrifter). Ibland får man inget data alls och då har webservern i RCU:n hängt sig så RCU:n är helt oåtkomlig. Det enda sättet jag hittills känner att komma igång igen är att slå av dess matningsspänning och slå till igen. I samband med det tappar man en del lagrad data.
En gång i början noterade jag att wget har en egen funktion för att göra förnyade överföring vid fel. Annars tycks wget acceptera att blocket är kort eller att kontakten är bruten. I mitt skript gör jag två omförsök med fem minuters mellanrum. Om felet var ”kort block” händet det att det fungerar efter en stund.
Mitt intryck är att datorn/webservern i RCU:n har ett överbelastningsproblem. Frågar jag ofta efter överföring så hänger sig RCU:n ofta. Frågar jag mindre ofta hänger den sig mindre ofta men uppskattningsvis lika stor andel av förfrågningarna. Under någon vecka körde jag med två avfrågningar (en larmdata- och en parameterdata-) i timmen och fick starta om den ungefär en gång per dygn. Jag har också dragit ner antalet loggade punkter från 90 till ca 50, men har inget klart intryck av förbättring. Senaste veckan har jag kört RCU:n rygg mot rygg mot en separat nätverksutgång på datorn ifråga, så att jag kunnat styra ner ethernet-överföringen från 100 Mbit/s till 10 Mbit/s. Möjligen har antalet omstarter varit något lägre.
Har någon annan kört RCU:n på samma eller liknande sätt - med eller utan liknande problem?
/ingemar (sij)