Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock/Elprisstyrning och Acc-tank  (läst 974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RolGis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Monoblock/Elprisstyrning och Acc-tank
« skrivet: 27 augusti 2022, 08:58:31 »
Blev lite glad imorse när jag hittade detta Forum och alla engagerade medlemmar.

Jag installerade en ny värmepump, Panasonic Aquarea (WH-MXC16H9E8), i januari och har funderingar kring installation och styrning.

Hade sedan tidigare haft luft/vattenpump installerad och installatören valde nu att bara koppla in min varmvattenberedare på det nya systemet. Förrådstanken som det gamla systemet använde står nu oanvänd bredvid vv-beredaren. Har försökt förmå installatören att utforska hur vi kan koppla in förrådstanken i mitt system för att effektivisera min förbrukning.

Samtidigt har jag fått en ide om att detta skulle funka utmärkt med en elpris-styrning så att systemet laddar när elpriset är gynnsamt. Har fått svar från Panasonic att de inte har någon teknisk lösning på min undran gällande elprisstyrning.

Tibber och Ngenic har däremot svarat att det funkar med deras lösning men i övrigt hittar jag inte några bra alternativ till hur mitt hus energiförbrukning kan bli effektivare

Så, till mina frågor:

Finns det någon av er som har en liknande situation och i så fall hur har ni löst det?
Är Ngenics lösning det enda som tekniskt kan lösa min ide?

Fotnot: Mitt system värmer ett hus på 160m2 och jag värmer också 2 lägenheter på totalt 120m2



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!