0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det står still förutom när man duschat i stort sätt. Sommaravstängning är satt på 15,5 grader så borde hoppas igång under det.
Jag försöker ju felsöka med er hjälp, men jag antar att du menar att ta hit någon som är expert .
Men måste ändå säga att man har lärt sig sjukt mkt här, en riktig fördel.
Kompressorn eller cirkulationspumpen?Fick för mig att även kompressorn slutat fungera, men blev osäker på vad som faktiskt funkar.Kompressorn borde gå när någon duschat, någon timme eller två efter. Men cirkulationspumpen borde vara opåverkad av dusch, så som jag ser det/tror. Fick för mig att du hade även kraftskortsrelaterade bekymmer om inte kompressorn startade utan felkoder. Men har inte varmvattnet försvunnit på denna tiden så måste det betyda att kompressorn fungerar och IVT's principskiss är som det verkar se ut och då behövs inte cirkulationspumpen för att kompressorn ska gå. Men uppvärmning kommer inte fungera förrän cirkulationspumpen är bytt.Men att cirkulationspumpen inte går få igång, då behöver du byta den oavsett. Så länge du har verktyg som passar muttrarna, två nya packningar, en pump som passar, vet var alla luftningar sitter och inte slår på pannan förrän allt är luftat, så ska det inte kunna bli några konstigheter att byta pumpen.Om en pump heter 15-6 130, då är det R25/lilla anslutningarna och längd mellan anslutningarna 130 mm.Om en pump heter 15-6 180, då är det R25/lilla anslutningarna och längd mellan anslutningarna 180 mm.Om en pump heter 25-6 130, då är det R40/stora anslutningarna och längd mellan anslutningarna 130 mm.Om en pump heter 25-6 180, då är det R40/stora anslutningarna och längd mellan anslutningarna 180 mm.Fortsätt så!Våga skruva lite tycker jag, det är bra erfarenheter.Bästa sättet att lära sig är ofta av sina misstag, många misstag är försumbara och ger inga följdproblem.
Om du har klumpiga anslutningar till pumpen kan de sitta kranar i dem, skruvmejsel/insex som ändrar. Men vet inte hur du har det på din modell.Tycker inte du ska felsöka något som har med kompressorn att göra.Blir pumpen varm så funkar den inte. Värmen åker med vattnet ur pumpen. Stannar vattnet blir pumpen varm.Snurrar inte axeln med uppmätt spänning på pumpen och pumpens kondensator är hel så är det dags att byta cirkulationspump.
Värme betyder att energi tillförs. Står pumpen still (axeln) så är det inte från cirkulerande vatten.Så om du mäter cirka 230V till den och det går inte hjälpa igång axeln i något av hastighetslägena så är pumpen eller pumpens kondensator kass.
Tack ! Antar att det är den lilla kondensatorn som jag bytte som sitter på kraftkortet ?Hur fasen mäter jag 230v ut till Cirkpumpen ?
Nej. Josht har sagt var den sitter.Under samma lock på cirkulationspumpen går matningen in till pumpen, där mäter du med multimeter mellan nolla och fas på inkommande kabel. VAC.Kondensatorn friläger du ena benet om du vill mäta kapacitans.
Ok han svarade dock efter mitt inlägg ang kondensatorn Jag hoppas att det bara är cirkulationspumpen som har gett upp
Jag formulerade mig fel om kondensatorn, jag ser att det jag skrev uppfattades på fel sätt. Det skulle vara någon form av "jag håller med Josth" på något vänligt sätt men det blev helt fel. Ser snarare otrevligt ut vilket inte var tanken. Inläggets värde var det andra jag skrev, borde kanske inte skrivit den raden alls, hm. Strunt samma!Jag håller tummarna för att det är fel på pumpen, det vore konstigt om det borde något annat så som du beskrev det.