Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Utöka ackumulatortank från 500L till 1500Lbergvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Utöka ackumulatortank från 500L till 1500Lbergvärme (läst 1433 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gällstad
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Gällstad
«
skrivet:
18 augusti 2022, 20:15:33 »
Citera
Hej, är så att jag har en äldre bergvärmepump Ivt Greenline E14. Förra vintern körde vi med nattsänkning på dagen mellan 07.00 till 19.00 då jag har timpris på elen, stängde också av tillskottsvärme på varmvattnet. Har en 100L VVB 1 fas som sitter kopplat mot 500L ackumulatortank som går under nattens billigaste timmar.
Anläggningen som jag har är konverterad från ved/oljeeldad panna. Funderar på om man ska fylla alla 3 ackumulatortankarna a 500L vilket ger totalt 1500L. Idag används bara en tank på 500L.
Finns det några fördelar/nackdelar med att fylla alla 3 tankar om jag kör med nuvarande upplägg?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30755
Karma +21/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Utöka ackumulatortank från 500L till 1500Lbergvärme
«
Svar #1 skrivet:
19 augusti 2022, 09:46:51 »
Citera
I ditt fall (timpris) så kan priset skilja så pass mycket att det är ekonomi i att köra upp 3 tankar till ca 45-50 C på natten och använda denna värme dagtid?
Men det krävs att huset inte behöver mer än ca 7 kW i medeleffekt, när det är som kallast kanske pumpen måste gå nonstop och då blir det svårare att reglera på detta viset.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Gällstad
Nybörjare
Karma +0/-0
Gällstad
«
Svar #2 skrivet:
19 augusti 2022, 12:09:16 »
Citera
Funderar på om jag skulle fylla alla tankar kommer det kräva någon förändring av min nuvarande utrustning. Eller ska jag tänka i andra banor. Vedpanna finns kvar i huset med alla div pumpar och kranar om man skulle nyttja den. Förbrukar ca 55 till 65 kwh per dag under januari-februari.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30755
Karma +21/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
19 augusti 2022, 15:02:38 »
Citera
Varför sitter där en 14 kW värmepump?
Om man räknar med COP = 3 så blir det ca 200 kWh/dygn i värmebehov och det skulle då räcka med en 9 kW modell.
Men förutsättningarna är goda för att kunna lagra värme under den tid då elen är som dyrast, 1500 l och om man räknar på en temdiff på 20 C så kan du lagra 35 kWh.
Det kräver dock att du har lågtempsystem.
Men om du tolererar en dipp under några timmar så kan det kanske funka.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Gällstad
Nybörjare
Karma +0/-0
Gällstad
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2022, 18:39:09 »
Citera
Tror anledningen till att det sitter en E14 är att jag har 3 timrade hus från 1900 talet. Pumpen är placerad i pannrummet med tillhörande garage och förråd. Sedan har jag en kulvert till gäststuga och en kulvert till boningshus på 154kvm. Skulle dock behöva mer element i gäststugan, sitter en stor fläktkonvektor och är inte färdigt, behövs element på övervåningen, ingen som bor där nu. Installation har gjorts av tidigare ägare
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2068
dolda: 1
användare: 9
Användare online
:
Rickard
Smurfen.
purjo__
rocas
Heat?
lars
Standy91
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info